慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN00150430-00000151-0137  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN00150430-00000151-0137.pdf
Type :application/pdf Download
Size :315.1 KB
Last updated :Jun 20, 2023
Downloads : 178

Total downloads since Jun 20, 2023 : 178
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 子どもの知識獲得における愛に基づく共感の意義 : マイケル・スロートと証言の認識論  
カナ コドモ ノ チシキ カクトク ニ オケル アイ ニ モトズク キョウカン ノ イギ : マイケル・スロート ト ショウゲン ノ ニンシキロン  
ローマ字 Kodomo no chishiki kakutoku ni okeru ai ni motozuku kyōkan no igi : Maikeru Surōto to shōgen no ninshikiron  
別タイトル
名前 The significance of love-based empathy in childhood learning : Michael Slote and epistemology of testimony  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 阿部, 裕彦  
カナ アベ, ヒロヒコ  
ローマ字 Abe, Hirohiko  
所属 慶應義塾大学大学院文学研究科哲学・倫理学専攻哲学分野修士課程2年  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 三田哲學會  
カナ ミタ テツガクカイ  
ローマ字 Mita tetsugakukai  
日付
出版年(from:yyyy) 2023  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 哲學  
翻訳 Philosophy  
 
151  
2023  
3  
開始ページ 137  
終了ページ 162  
ISSN
05632099  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
This article interprets Michael Slote's claim on epistemology as a new kind of an interpersonal view of testimony and clarifies that its implication to the epistemology of testimony is to expand the concept of "epistemic justification" to include an irrational one. He focuses on childhood human learning and argues that children gain knowledge from their parents' testimonies without having any evidence to trust them or considering how reliable they are. They empathetically take in their parents' opinions. For the hearer to come to know what the speaker says, the relationship between both sides is essential. The speaker must show his or her love to the hearer, and the hearer must trust the speaker when shown love. In this respect, Slote's position can be regarded as an interpersonal view of testimony, which stresses that the relationship contributes to epistemic justification. Empathy also plays a part when adults acquire knowledge from others' testimony. To be open-minded, which is widely believed to be an intellectual virtue, one must adopt a favoring attitude toward others with different opinions. However, emotions including love are said to be irrational. Thus, empathy-involving emotions do not epistemically justify any belief based on testimony in the traditional epistemological sense. Slote's point can be interpreted as a proposal that epistemologists should expand the notion of "epistemic justification" if they admit children learn about the world from their parents.
 
目次

 
キーワード
 
NDC
 
注記

 
言語
日本語  

英語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Journal Article  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Jun 20, 2023 15:17:55  
作成日
Jun 20, 2023 15:17:55  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
Jun 20, 2023    インデックス を変更
 
インデックス
/ Public / 文学部 / [哲学] 哲学 / 151 (202303)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 731部隊と細菌戦 ... (432) 1st
2位 新自由主義に抗す... (372)
3位 Genotype-phenoty... (248)
4位 出生率及び教育投... (246)
5位 『疱瘡除』と『寿... (214)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 中和滴定と酸塩基... (635) 1st
2位 アセトアニリドの... (612)
3位 Genotype-phenoty... (487)
4位 新参ファンと古参... (388)
5位 学生の勉強方法に... (377)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース