慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
AN00150430-00000144-0219  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
AN00150430-00000144-0219.pdf
Type :application/pdf Download
Size :399.8 KB
Last updated :Jun 9, 2020
Downloads : 4499

Total downloads since Jun 9, 2020 : 4499
 
Release Date
 
Title
Title 男性保育士に対する態度とジェンダー・ステレオタイプとの関係 : 保育士の専門性認識を高めるために  
Kana ダンセイ ホイクシ ニ タイスル タイド ト ジェンダー・ステレオタイプ トノ カンケイ : ホイクシ ノ センモンセイ ニンシキ オ タカメル タメ ニ  
Romanization Dansei hoikushi ni taisuru taido to jendā sutereotaipu tono kankei : hoikushi no senmonsei ninshiki o takameru tame ni  
Other Title
Title The relationship between attitudes towards male nursery school teachers and gender stereotypes : increasing recognition of expertise of nursery teachers  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 矢野, 円郁  
Kana ヤノ, マドカ  
Romanization Yano, Madoka  
Affiliation 神戸女学院大学人間科学部  
Affiliation (Translated)  
Role  
Link  
Edition
 
Place
東京  
Publisher
Name 三田哲學會  
Kana ミタ テツガクカイ  
Romanization Mita tetsugakukai  
Date
Issued (from:yyyy) 2020  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
 
Source Title
Name 哲學  
Name (Translated) Philosophy  
Volume  
Issue 144  
Year 2020  
Month 3  
Start page 219  
End page 238  
ISSN
05632099  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
As the number of male nursery school teachers increases, there are some parents who do not want their daughter's clothes to be changed by the teacher. In this study, we investigate whether the attitude of denying male teachers from taking care of female children is correlated to gender stereotypes and a lack of recognition of expertise. The results of a questionnaire survey found that many people had a negative opinion about nursery school teachers taking care of students of the opposite gender. In particular, with respect to care involving the removal of clothing, more people were of the opinion that male teachers should not care for students of the opposite gender than those who felt the same about female teachers. People who felt that female teachers could care for male children, but male teachers should not care for female children, had stronger perceptions of gender roles than those who either allowed or denied care for students of the opposite gender regardless of the teachers' gender. Further, a negative correlation was observed between perception of gender role division and recognition of expertise of nursery school teachers. We argue the necessity of gender equality in childcare settings and investment in preschool education to prevent gender stereotyping and to increase recognition of the teachers expertise.
わずかではあるが男性保育士が増えつつある中, 娘の着替えを男性保育士にさせないでほしいといった要求を保育園にする保護者が出てきており, 社会問題となっている。本研究では, 男性保育士が女児の世話をすることに対する否定的な態度が, ジェンダー・ステレオタイプや保育士の専門性の認識の欠如と関連しているかどうかを検討した。質問紙調査の結果, 保育士が異性園児の世話をすることについて否定的な考えを示す人も多く, 特に, 衣服を脱がせる行為を伴う世話の場合は, 女性保育士と比べて, 男性保育士が異性園児の世話をすることを否定する意見が多かった。女性保育士が男児の世話をすることは肯定するが, 男性保育士が女児の世話をすることは否定するという人は, 保育士の性別にかかわらず異性の園児の世話をすることを肯定もしくは否定する人と比べて, 性別役割分業を肯定する傾向があることが示された。さらに, 性別役割分業を肯定する人ほど, 保育士の専門性認識が低いという相関もみられた。ジェンダー・ステレオタイプの再生産を防止し, 保育士の専門性認識を高めるために, 就学前教育への投資を増やし, 就学前教育における男女共同参画を促進することの重要性を議論する。
 
Table of contents

 
Keyword
gender stereotypes  

gender role division  

nursery school teachers  

gender-equal society  

preschool education  

ジェンダー・ステレオタイプ  

性別役割分業  

保育士  

男女共同参画社会  

就学前教育  
NDC
 
Note
特集 : 伊東裕司教授 退職記念号
寄稿論文
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Journal Article  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Jun 09, 2020 09:45:20  
Creation date
Jun 09, 2020 09:45:20  
Registerd by
mediacenter
 
History
Jun 9, 2020    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Faculty of Letters / Philosophy / 144 (202003)
 
Related to