慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
AN00150430-00000144-0201  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
AN00150430-00000144-0201.pdf
Type :application/pdf Download
Size :388.1 KB
Last updated :Jun 9, 2020
Downloads : 546

Total downloads since Jun 9, 2020 : 546
 
Release Date
 
Title
Title 教師適性と教授法との相関関係  
Kana キョウシ テキセイ ト キョウジュホウ トノ ソウカン カンケイ  
Romanization Kyōshi tekisei to kyōjyuhō tono sōkan kankei  
Other Title
Title The correlation between teachers’ aptitudes and teaching methodologies  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 鈴木, 明夫  
Kana スズキ, アキオ  
Romanization Suzuki, Akio  
Affiliation 東洋大学  
Affiliation (Translated)  
Role  
Link  
Edition
 
Place
東京  
Publisher
Name 三田哲學會  
Kana ミタ テツガクカイ  
Romanization Mita tetsugakukai  
Date
Issued (from:yyyy) 2020  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
 
Source Title
Name 哲學  
Name (Translated) Philosophy  
Volume  
Issue 144  
Year 2020  
Month 3  
Start page 201  
End page 217  
ISSN
05632099  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
Adopting the ATI paradigm, this study examined whether or not there would exist correlations between teachers’ attributes such as personal learning history and specific preferences for teaching methodologies. In order to achieve this purpose, I conducted the following two experiments. In Experiment 1, I asked forty science teachers which of the two methodologies they preferred; one is based on the notion of Subjectivism (Method A) and the other of Constructivism (Method B), and also asked them to answer the questionnaires concerning their personal leaning history. It was confirmed that there existed the correlation between this preference and one teachers' attribute : steadiness. In Experiment 2, I required nine science teachers to actually teach the same science material as used in Experiment 1 following both Method A and Method B to one hundred ninety two university students, and also required the teachers to answer the same questionnaires as used in Experiment 1. It was found that there existed the correlation between the pre- and post-test difference raised by the two different methodologies and one teachers’ attribute : steadiness.
本研究では適性処遇交互作用のパラダイムに基づいて,教授法と教師適性との間に相関関係が存在するのか調査した。実験1において,中学理科分野の物質の三態について客観主義的学習観に基づく教授法(教授法A)と構成主義的学習観に基づく教授法(教授法B)のどちらを選好するか,さらに教師適性として教師の学習履歴に関する質問項目を40名の理科教員に質問紙調査した。結果として15名の教員が教授法Aを選好し25名の教員が教授法Bを選好し,この選好の相違は学習履歴に関する質問項目の着実性因子と関係があることが判明した。実験2では9名の理科教員に実験1で用いた学習材料を192名の大学生に教授法Aと教授法Bの両方の教授法に則り実際に授業を行ってもらい,教授法の相違によってもたられる事前事後テストの得点差の相違が教師適性と関係があるのか調査した。結果として教授法の相違によってもたらされる事前事後テストの得点差の相違は着実性因子と有意な相関があることが判明した。
 
Table of contents

 
Keyword
aptitude treatment interaction  

teachers' attributes  

teaching methodology  

Constructivism  

適性処遇交互作用  

教師適性  

教授法  

構成主義的学習観  
NDC
 
Note
特集 : 伊東裕司教授 退職記念号
寄稿論文
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Journal Article  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Jun 09, 2020 09:45:20  
Creation date
Jun 09, 2020 09:45:20  
Registerd by
mediacenter
 
History
Jun 9, 2020    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Faculty of Letters / Philosophy / 144 (202003)
 
Related to