アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
AN00150430-00000115-0307.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:1.5 MB
|
Last updated |
:Oct 4, 2010 |
Downloads |
: 4442 |
Total downloads since Oct 4, 2010 : 4442
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
ジェンダー・アイデンティティと教育 : 性的自己形成における遺伝と環境
|
カナ |
ジェンダー・アイデンティティ ト キョウイク : セイテキ ジコ ケイセイ ニ オケル イデン ト カンキョウ
|
ローマ字 |
Jenda aidentiti to kyoiku : seiteki jiko keisei ni okeru iden to kankyo
|
|
別タイトル |
名前 |
Gender identity and education : environment and genetics concerning gender self-formation
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
佐々木, 掌子
|
カナ |
ササキ, ショウコ
|
ローマ字 |
Sasaki, Shoko
|
所属 |
慶應義塾大学大学院社会学研究科博士課程
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
名前 |
三田哲學會
|
カナ |
ミタ テツガクカイ
|
ローマ字 |
Mita tetsugakukai
|
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
2006
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
哲學
|
翻訳 |
|
巻 |
|
号 |
115
|
年 |
2006
|
月 |
2
|
開始ページ |
305
|
終了ページ |
336
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
This paper reviews the environmental factor (family and society) and biological factor (hormones and genetics) concerning the formation of gender identity. After that, from crossover view point between nature and nurture, it will discuss the methodology of behavior genetics, and the findings about the gender identity. So far, a number of studies have revealed that all people have their biological bias, and have challenged the biological dichotomy of men and women. Based on these findings, this paper suggests new gender concept and new point of view about sexuality education. Especially, as regards gender identity formation, it was discussed that we should not dismiss it as just the issue of particular individual (genetics), but deal with as social and environmental issues. The biological, psychological, and sociological research on gender self-formation with the interdisciplinary manner are expected to considerably shake the gender educational concept in the future.
|
|
目次 |
I. はじめに : 生物学的性別とは何か?
II. ジェンダー・アイデンティティの形成要因
i) 環境の影響
a. Moneyのジェンダー・アイデンティティ研究
b. 性別割り当てとジェンダー・アイデンティティ研究
c. 家庭環境とジェンダー・アイデンティティ研究
d. 社会的な視点とジェンダー・アイデンティティ研究
ii) 生物学的な影響
a. ホルモンの影響
b. 遺伝の影響
iii) 遺伝と環境の交流点としての行動遺伝学
III. ジェンダー・アイデンティティの形成と教育
i) 旧文部省(現・文部科学省)における性教育の基本的な目標と内容(抜粋)
ii) 旧文部省の性別観とこれからの性別観
1) 生殖器の性別に基づいた性別二分法に対して
2) 性指向に関して,異性愛を前提にしていることに対して
3) 性役割に関して,固定的な性役割観を見直すことに対して
iii) ジェンダー・アイデンティティと遺伝と教育
|
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
特集教育研究の現在-教育の統合的理解を目指して-
教育心理学
投稿論文
|
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|