慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
AN00150430-00000115-0307  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
AN00150430-00000115-0307.pdf
Type :application/pdf Download
Size :1.5 MB
Last updated :Oct 4, 2010
Downloads : 4443

Total downloads since Oct 4, 2010 : 4443
 
Release Date
 
Title
Title ジェンダー・アイデンティティと教育 : 性的自己形成における遺伝と環境  
Kana ジェンダー・アイデンティティ ト キョウイク : セイテキ ジコ ケイセイ ニ オケル イデン ト カンキョウ  
Romanization Jenda aidentiti to kyoiku : seiteki jiko keisei ni okeru iden to kankyo  
Other Title
Title Gender identity and education : environment and genetics concerning gender self-formation  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 佐々木, 掌子  
Kana ササキ, ショウコ  
Romanization Sasaki, Shoko  
Affiliation 慶應義塾大学大学院社会学研究科博士課程  
Affiliation (Translated)  
Role  
Link  
Edition
 
Place
東京  
Publisher
Name 三田哲學會  
Kana ミタ テツガクカイ  
Romanization Mita tetsugakukai  
Date
Issued (from:yyyy) 2006  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
 
Source Title
Name 哲學  
Name (Translated)  
Volume  
Issue 115  
Year 2006  
Month 2  
Start page 305  
End page 336  
ISSN
05632099  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
This paper reviews the environmental factor (family and society) and biological factor (hormones and genetics) concerning the formation of gender identity. After that, from crossover view point between nature and nurture, it will discuss the methodology of behavior genetics, and the findings about the gender identity. So far, a number of studies have revealed that all people have their biological bias, and have challenged the biological dichotomy of men and women. Based on these findings, this paper suggests new gender concept and new point of view about sexuality education. Especially, as regards gender identity formation, it was discussed that we should not dismiss it as just the issue of particular individual (genetics), but deal with as social and environmental issues. The biological, psychological, and sociological research on gender self-formation with the interdisciplinary manner are expected to considerably shake the gender educational concept in the future.
 
Table of contents
I. はじめに : 生物学的性別とは何か?
II. ジェンダー・アイデンティティの形成要因
 i) 環境の影響
  a. Moneyのジェンダー・アイデンティティ研究
  b. 性別割り当てとジェンダー・アイデンティティ研究
  c. 家庭環境とジェンダー・アイデンティティ研究
  d. 社会的な視点とジェンダー・アイデンティティ研究
 ii) 生物学的な影響
  a. ホルモンの影響
  b. 遺伝の影響
 iii) 遺伝と環境の交流点としての行動遺伝学
III. ジェンダー・アイデンティティの形成と教育
 i) 旧文部省(現・文部科学省)における性教育の基本的な目標と内容(抜粋)
 ii) 旧文部省の性別観とこれからの性別観
  1) 生殖器の性別に基づいた性別二分法に対して
  2) 性指向に関して,異性愛を前提にしていることに対して
  3) 性役割に関して,固定的な性役割観を見直すことに対して
 iii) ジェンダー・アイデンティティと遺伝と教育
 
Keyword
 
NDC
 
Note
特集教育研究の現在-教育の統合的理解を目指して-
教育心理学
投稿論文
 
Language
日本語  
Type of resource
text  
Genre
Journal Article  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Oct 04, 2010 09:00:00  
Creation date
Oct 04, 2010 09:00:00  
Registerd by
mediacenter
 
History
 
Index
/ Public / Faculty of Letters / Philosophy / 115 (200602)
 
Related to