アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
AN00150430-00000115-0159.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:1.1 MB
|
Last updated |
:Oct 4, 2010 |
Downloads |
: 1644 |
Total downloads since Oct 4, 2010 : 1644
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
徳育における「儒教主義」の論理 : 西村茂樹の徳育観を手がかりにして
|
カナ |
トクイク ニ オケル 「ジュキョウ シュギ」 ノ ロンリ : ニシムラ シゲキ ノ トクイクカン オ テガカリ ニシテ
|
ローマ字 |
Tokuiku ni okeru jukyo shugi no ronri : Nishimura Shigeki no tokuikukan o tegakari nishite
|
|
別タイトル |
名前 |
Logic of "Confucianism" in moral education : using Shigeki Nishimura's outlook on moral education as a clue
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
篠, 大輔
|
カナ |
シノ, ダイスケ
|
ローマ字 |
Shino, Daisuke
|
所属 |
慶應義塾大学大学院社会学研究科博士課程
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
名前 |
三田哲學會
|
カナ |
ミタ テツガクカイ
|
ローマ字 |
Mita tetsugakukai
|
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
2006
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
哲學
|
翻訳 |
|
巻 |
|
号 |
115
|
年 |
2006
|
月 |
2
|
開始ページ |
157
|
終了ページ |
179
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
Shigeki Nishimura is known as an enlightenment thinker in the Meiji Restoration. On the one hand, he introduced the western civilization with Yukichi Fkuzawa and other enlightenment thinkers. On the other hand, he argued that Confucianism should be used for moral education. The purpose of this study is to search the ground why Nishimura who was familiar with the learning of the west argued it. Before The Imperial Rescript of Education was promulgated, he sought a standard of moral education in Japan. He required it should be established through his lectures and books again and again. After The Imperial Rescript of Education was promulgated, he regarded it as the standard of moral education and thought Confucianism as the best method for practicing it. One of the reasons was Confucianism had cultivated Japanese dignity since early times. Another was it had a concept of Jitoku that joined a learning to a body. From these reasons, he thought it was fit as the method.
|
|
目次 |
1. はじめに
2. 「教育勅語」発布前の西村茂樹の徳育観
3. 「教育勅語」発布後の西村茂樹の徳育観
5. おわりに
|
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
特集教育研究の現在-教育の統合的理解を目指して-
教育史
投稿論文
|
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|