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AN00150430-00000089-0143  
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本文公開日
 
タイトル
タイトル 朱子学派教育論の歴史的展開  
カナ シュシガクハ キョウイクロン ノ レキシテキ テンカイ  
ローマ字 Shushigakuha kyoikuron no rekishiteki tenkai  
別タイトル
名前 A historical survey of educational ideas of neo-confucianism  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 角田, 多加雄  
カナ スミダ, タカオ  
ローマ字 Sumida, Takao  
所属 慶応義塾大学大学院博士課程  
所属(翻訳) KEIO UNIVERSITY  
役割  
外部リンク  
publisher  
出版地
東京  
出版者
名前 三田哲學會  
カナ ミタ テツガクカイ  
ローマ字 Mita tetsugakukai  
日付
出版年(from:yyyy) 1989  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 哲學  
翻訳  
 
89  
1989  
12  
開始ページ 143  
終了ページ 162  
ISSN
05632099  
ISBN
 
DOI
URI
 
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
The purpose of this article is to trace the dynamic process in the history of Neo-Confucian ideas of education. Applying the Buddhist theology and the Taoist ontology, Zhu-zi (Chu Hsi, 1130-1200) and his predecessors renovated the ancient Confucianism. The scheme of his ideas was, therefore, called Neo-Confucism. In the framework of the idea, education played an important part. The aim of the education was to pursue the ideal of ancient Kings, by developing the human innate goodness (li) and avoiding interference (qi). Neo-Confucianism was introduced to Korea, Vietnam and Japan, and characterized as a basis for morality and political ideology. In Japan, from the early 1700s, Neo-Confucianism was adoptd as an orthodox ideology by Tokugawa Bakufu (government) and was taught at Seido and Takakura-yashiki, later at various schools for samurai and commoners. Muro Kyuso, an advisior to Tokugawa Yoshimune, was a key figure in the educational reform in the eighteenth century. He was a real Neo-Confucianist in the sense of the word. Kyuso translated a Chinese textbook for commoner, which was entitled "Rikuyu-engi-taii", and wrote the textbook for samurai, which was entitled "Meikun-Kakun". These textbooks reveal the typical intepretation of the Neo-Confucian educational ideas.
 
目次
まえがき
1. 朱子学派教育論の構造
 (1) 朱子の教育論
 (2) 朱子の教育活動
2. 朱子学派教育論の展開
 (1) 朱子学の地理的展開
 (2) 日本における朱子学の展開と教育政策の成立
 (3) 朱子学派の学校論と教訓書にあらわれた教育論
あとがき
 
キーワード
 
NDC
 
注記

 
言語
日本語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Journal Article  
著者版フラグ
 
本文URI
 
アクセス条件

 
最終更新日
Oct 01, 2010 09:00:00  
作成日
Oct 01, 2010 09:00:00  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 文学部 / [哲学] 哲学 / 89 (198912)
 
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