アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
AN00150430-00000084-0165.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:1.4 MB
|
Last updated |
:Sep 30, 2010 |
Downloads |
: 1618 |
Total downloads since Sep 30, 2010 : 1618
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
世阿弥の稽古論における"能的身体"の形成について
|
カナ |
ゼアミ ノ ケイコロン ニ オケル "ノウテキ シンタイ" ノ ケイセイ ニ ツイテ
|
ローマ字 |
Zeami no keikoron ni okeru "noteki shintai" no keisei ni tsuite
|
|
別タイトル |
名前 |
On the noh-body formation found in Zeami's training theory
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
真壁, 宏幹
|
カナ |
マカベ, ヒロモト
|
ローマ字 |
Makabe, Hiromoto
|
所属 |
慶應義塾大学大学院社会学研究科博士課程
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
名前 |
三田哲學會
|
カナ |
ミタ テツガクカイ
|
ローマ字 |
Mita tetsugakukai
|
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
1987
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
哲學
|
翻訳 |
|
巻 |
|
号 |
84
|
年 |
1987
|
月 |
5
|
開始ページ |
165
|
終了ページ |
191
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
Zeami is regarded as the founder of Noh today and was also a theorist who wrote 21 books emphasizing the necessity of unifying singing, dancing and performing when discussing involved ideal Noh and the training. In this paper, I attempt to clarify the meaning of his theory by focusing on the concept of "rhythm" which proves to be an important factor for achieving unity and I examine how Zeami addressed the problem of learning. Chapter [I] sketches out "Nikyoku-Santai" which we can think of as a curricurum of training. Chapter [II] deals with "Nikyoku" (singing and dancing) and points out that mastering "Nikyoku" means forming an articulated body which can express the "rhythm" permiating both singing and dancing. Chapter [III] discusses "Santai" (the three performance models) and points out that this training aims at modifying the "rhythm" into three styles of existence by establishing three different relationships between mind and body. Chapter [IV] examines "Knowing the law of Johakyu" which a Noh actor must comprehend after mastering the skills mentioned above. By advancing through these stages, the "Noh-body", which realizes the true nature of Noh, is established. The Conclusion discusses the significance of Zeami's theory to "learning" in general, especially the importance of "body" formation which integrates the "rhythm" of various media codes
|
|
目次 |
序
(I) 「二曲三体」論
(II) 二曲の稽古
(A) 歌の稽古
(B) 舞の稽古
(III) 「三体」の稽古
(A) 「物まね」の意味
(B) 「三体」の稽古内容
(C) 「離見の見」
(IV) 「序破急成就」を知ること
結び
|
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|