慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN00150430-00000084-0119  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN00150430-00000084-0119.pdf
Type :application/pdf Download
Size :856.9 KB
Last updated :Sep 30, 2010
Downloads : 865

Total downloads since Sep 30, 2010 : 865
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 教育評価とテストの妥当性  
カナ キョウイク ヒョウカ ト テスト ノ ダトウセイ  
ローマ字 Kyoiku hyoka to tesuto no datosei  
別タイトル
名前 On the construct validity of test in educational evaluation  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 渡辺, 恵子  
カナ ワタナベ, ケイコ  
ローマ字 Watanabe, Keiko  
所属 昭和大学教養部, 慶應義塾大学文学部,法学部,教職課程センター  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 三田哲學會  
カナ ミタ テツガクカイ  
ローマ字 Mita tetsugakukai  
日付
出版年(from:yyyy) 1987  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 哲學  
翻訳  
 
84  
1987  
5  
開始ページ 119  
終了ページ 135  
ISSN
05632099  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
Evaluation of instructional objectives is essential in education in order to make instruction more fruitful by providing feedback to teachers and students. With regard to criterion-referenced evaluation, construct validity has been emphasized more and more in educational testing during the past few decades. This paper is to clarify the relationshipe between the constructs of educational objectives and the test which are intended to measure these objectives; furthermore, the importance of construct validity is emphasized. The differences between psychometric measurements, which focus on individual differences, and edumetric measurements, which focus on withinindividual growth, are also pointed out. The effects of educational instruction are properly measured by edumetric testing. The pretest-posttest method to measure the effectiveness of instruction has been said to have some shortcomings. However, the effectiveness of the method is mentioned.
 
目次
I. 教育評価の目的
II. 学習指導における評価とテスト
 1. 診断的評価、形成的評価,総括的評価
 2. 評価のための資料収集法
 3. テスト得点の判断基準
III. テストの妥当性
 1. 三種の妥当性
 2. 概念的妥当性
 3. 目標準拠テストの妥当性
むすび
 
キーワード
 
NDC
 
注記

 
言語
日本語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Journal Article  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Sep 30, 2010 09:00:00  
作成日
Sep 30, 2010 09:00:00  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 文学部 / [哲学] 哲学 / 84 (198705)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 出生率及び教育投... (821) 1st
2位 『うつほ物語』俊... (490)
3位 新自由主義に抗す... (389)
4位 731部隊と細菌戦 ... (358)
5位 『疱瘡除』と『寿... (278)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 Predicting crypt... (2452) 1st
2位 家族主義と個人主... (1916)
3位 中和滴定と酸塩基... (570)
4位 731部隊と細菌戦 ... (564)
5位 猫オルガンとはな... (535)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース