アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
AN00150430-00000083-0199.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:1.3 MB
|
Last updated |
:Sep 30, 2010 |
Downloads |
: 673 |
Total downloads since Sep 30, 2010 : 673
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
「学ぶ」と「教える」関係の新考察の試み : 公益概念との絡み合いを軸として
|
カナ |
「マナブ」 ト 「オシエル」 カンケイ ノ シンコウサツ ノ ココロミ : コウエキ ガイネン ト ノ カラミアイ オ ジク トシテ
|
ローマ字 |
"Manabu" to "oshieru" kankei no shinkosatsu no kokoromi : koeki gainen to no karamiai o jiku toshite
|
|
別タイトル |
名前 |
New consideration on the relation of learning and teaching
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
井上, 坦
|
カナ |
イノウエ, アキラ
|
ローマ字 |
Inoue, Akira
|
所属 |
慶應義塾大学文学部
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
名前 |
三田哲學會
|
カナ |
ミタ テツガクカイ
|
ローマ字 |
Mita tetsugakukai
|
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
1986
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
哲學
|
翻訳 |
|
巻 |
|
号 |
83
|
年 |
1986
|
月 |
11
|
開始ページ |
199
|
終了ページ |
223
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
In this paper, firstly, I try to see the relation of learning and teaching from new angle. From this new angle the opposite side of learning and teaching is seen clearly. I think that the modern view on the L-T relation is too opt imistic therefore sometimes hypocritical and self-deceptive. We can set restrictions on the execution of the freedom of learning only when the realization of the true public welfare is concerned with. But what is the public welfare? Secondly, then, I intend to get the true concept of public welfare. I examine several conventional concepts. They are, for example, the ruler-centered concept, the utilitarianistic concept and the anti-capitalistic concept. Then I reject them all. New concept proposed in this paper is an axiomatic or idealistic concept. According to this concept public welfare implies necessarily the fundamental human rights. And freedom of learning belongs to this right. Thirdly, in conformity with the considerations above mentioned, I propose the new plan of reformation of the so-called compulsive and universal schooling system. In a concrete form I make a proposal of the abrogation of the course-study issued by the Ministry of Education in Japan. At the same time I demand the miti- gatiori of the restriction which is carried out by the laws concerning the teachers political activities.
|
|
目次 |
I. 「学ぶ」と「教える」関係の掘り下げ
I-1. 両者の対立的側面の認識の重要性
I-2. 「学ぶ」と「教える」関係の多様さ
I-3. 歎瞞的協調関係の出現
I-4. 権利を護る義務教育という欺瞞
II. 強制就学と学ぶ権利の対立
II-1. 欲しない教えを拒む権利
II-2. 「公共性」に依拠する反対論
II-3. 上述の反対理由の検討
III. 公共の利益とは何か
III-1. 公益概念の曖昧性
III-2. 「公」の権力中心的解釈
III-3. 公益即多数の益という解釈
III-4. 公益の資本主義的解釈批判
III-5. 要求強度掛け合わせ論
IV. 「公益」の正しい解釈
IV-1. 「公益」の公理主義的解釈の提案
IV-2. 具体的提案
V. おわりに
|
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|