慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
AN00150430-00000077-0149  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
AN00150430-00000077-0149.pdf
Type :application/pdf Download
Size :1.5 MB
Last updated :Sep 21, 2010
Downloads : 1314

Total downloads since Sep 21, 2010 : 1314
 
Release Date
 
Title
Title 大学生活は学生のキャリア発達にどのように影響を与えているのか : 新入学生の大学組織への適応・同化過程の継時的分析をとおして  
Kana ダイガク セイカツ ワ ガクセイ ノ キャリア ハッタツ ニ ドノ ヨウ ニ エイキョウ オ アタエテ イル ノ カ : シンニュウ ガクセイ ノ ダイガク ソシキ エノ テキオウ・ドウカ カテイ ノ ケイジテキ ブンセキ オ トオシテ  
Romanization Daigaku seikatsu wa gakusei no kyaria hattatsu ni dono yo ni eikyo o ataete iru no ka : shinnyu gakusei no daigaku soshiki eno tekio doka katei no keijiteki bunseki o toshite  
Other Title
Title The impact of academic and extracurricular activities upon the development of college students  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 西河, 正行  
Kana ニシカワ, マサユキ  
Romanization Nishikawa, Masayuki  
Affiliation 慶應義塾大学大学院社会学研究科博士課程  
Affiliation (Translated)  
Role  
Link  

Name 佐野, 勝男  
Kana サノ, カツオ  
Romanization Sano, Katsuo  
Affiliation 慶應義塾大学文学部  
Affiliation (Translated)  
Role  
Link  
Edition
 
Place
東京  
Publisher
Name 三田哲學會  
Kana ミタ テツガクカイ  
Romanization Mita tetsugakukai  
Date
Issued (from:yyyy) 1983  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
 
Source Title
Name 哲學  
Name (Translated)  
Volume  
Issue 77  
Year 1983  
Month 12  
Start page 149  
End page 184  
ISSN
05632099  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
The developmental process of newly-matriculated students in a private university was monitored over a four-year period (from the entry point to the point of graduation), utilizing written questionnaires and personal interviews. The impact of the student involvement in the academic and extracurricular activities in the freshman year upon the fouryear development of their college lives was examined. This examination was conducted on two groups : 1) students in the department of economics, and 2) students in the department of engineering. Results of the analyses indicated : 1) the two activities considered were found to have impact upon the different aspects of assimilation and developmental processes of the students' college lives, 2) the extracurricular activities had a more important impact upon the occupational socialization process than did the academic activities, and 3) these results were very similar between the two departments examined.
 
Table of contents
1. はじめに
2. 分析の枠組
 (1) 変数
  ・独立変数
  ・従属変数
   (A) 大学生活への適応・同化に関わる側面
    1. 自己イメージ
    2. 大学生活への満足度
    3. 大学組織への適合・同化度
    4. 大学生活上での諸問題(生活への障害度)
    5. 学業成績
   (B) 社会的・職業的生活への準備に関わる側面
    1. 社会的価値態度
    2. 職業生活志向性
    3. 大学卒業後のキャリア展望(選択可能性)
    4. 大学生活と卒業後キャリアとの関連性
 (2) 分析
3. 分析の結果
 (1) 独立変数の分類基準としての有効性
 (2) 独立変数が従属変数にもたらす効果
   (A) 大学生活への適応・同化に関わる側面
    1. 自己イメージ
    2. 大学生活への満足度
    3. 大学組織への適合・同化度
    4. 大学生活上での諸問題(生活への障害度)
    5. 学業成績
   (B) 社会的・職業的生活への準備に関わる側面
    1. 社会的価値態度
    2. 職業生活志向性
    3. 大学卒業後のキャリア展望(選択可能性)
    4. 大学生活と卒業後キャリアとの関連性
4. 考察
 (1) 4年間の大学生活を通しての学生の変化
 (2) 大学生活への適応と同化
 (3) 社会的・職業的生活への準備
 
Keyword
 
NDC
 
Note

 
Language
日本語  
Type of resource
text  
Genre
Journal Article  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Sep 21, 2010 09:00:00  
Creation date
Sep 21, 2010 09:00:00  
Registerd by
mediacenter
 
History
 
Index
/ Public / Faculty of Letters / Philosophy / 77 (198300)
 
Related to