Item Type |
Article |
ID |
|
Preview |
Image |
|
Caption |
|
|
Full text |
AN00150430-00000077-0149.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:1.5 MB
|
Last updated |
:Sep 21, 2010 |
Downloads |
: 1314 |
Total downloads since Sep 21, 2010 : 1314
|
|
Release Date |
|
Title |
Title |
大学生活は学生のキャリア発達にどのように影響を与えているのか : 新入学生の大学組織への適応・同化過程の継時的分析をとおして
|
Kana |
ダイガク セイカツ ワ ガクセイ ノ キャリア ハッタツ ニ ドノ ヨウ ニ エイキョウ オ アタエテ イル ノ カ : シンニュウ ガクセイ ノ ダイガク ソシキ エノ テキオウ・ドウカ カテイ ノ ケイジテキ ブンセキ オ トオシテ
|
Romanization |
Daigaku seikatsu wa gakusei no kyaria hattatsu ni dono yo ni eikyo o ataete iru no ka : shinnyu gakusei no daigaku soshiki eno tekio doka katei no keijiteki bunseki o toshite
|
|
Other Title |
Title |
The impact of academic and extracurricular activities upon the development of college students
|
Kana |
|
Romanization |
|
|
Creator |
Name |
西河, 正行
|
Kana |
ニシカワ, マサユキ
|
Romanization |
Nishikawa, Masayuki
|
Affiliation |
慶應義塾大学大学院社会学研究科博士課程
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
|
Link |
|
Name |
佐野, 勝男
|
Kana |
サノ, カツオ
|
Romanization |
Sano, Katsuo
|
Affiliation |
慶應義塾大学文学部
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
|
Link |
|
|
Edition |
|
Place |
|
Publisher |
Name |
三田哲學會
|
Kana |
ミタ テツガクカイ
|
Romanization |
Mita tetsugakukai
|
|
Date |
Issued (from:yyyy) |
1983
|
Issued (to:yyyy) |
|
Created (yyyy-mm-dd) |
|
Updated (yyyy-mm-dd) |
|
Captured (yyyy-mm-dd) |
|
|
Physical description |
|
Source Title |
Name |
哲學
|
Name (Translated) |
|
Volume |
|
Issue |
77
|
Year |
1983
|
Month |
12
|
Start page |
149
|
End page |
184
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII Article ID |
|
Ichushi ID |
|
Other ID |
|
Doctoral dissertation |
Dissertation Number |
|
Date of granted |
|
Degree name |
|
Degree grantor |
|
|
Abstract |
The developmental process of newly-matriculated students in a private university was monitored over a four-year period (from the entry point to the point of graduation), utilizing written questionnaires and personal interviews. The impact of the student involvement in the academic and extracurricular activities in the freshman year upon the fouryear development of their college lives was examined. This examination was conducted on two groups : 1) students in the department of economics, and 2) students in the department of engineering. Results of the analyses indicated : 1) the two activities considered were found to have impact upon the different aspects of assimilation and developmental processes of the students' college lives, 2) the extracurricular activities had a more important impact upon the occupational socialization process than did the academic activities, and 3) these results were very similar between the two departments examined.
|
|
Table of contents |
1. はじめに
2. 分析の枠組
(1) 変数
・独立変数
・従属変数
(A) 大学生活への適応・同化に関わる側面
1. 自己イメージ
2. 大学生活への満足度
3. 大学組織への適合・同化度
4. 大学生活上での諸問題(生活への障害度)
5. 学業成績
(B) 社会的・職業的生活への準備に関わる側面
1. 社会的価値態度
2. 職業生活志向性
3. 大学卒業後のキャリア展望(選択可能性)
4. 大学生活と卒業後キャリアとの関連性
(2) 分析
3. 分析の結果
(1) 独立変数の分類基準としての有効性
(2) 独立変数が従属変数にもたらす効果
(A) 大学生活への適応・同化に関わる側面
1. 自己イメージ
2. 大学生活への満足度
3. 大学組織への適合・同化度
4. 大学生活上での諸問題(生活への障害度)
5. 学業成績
(B) 社会的・職業的生活への準備に関わる側面
1. 社会的価値態度
2. 職業生活志向性
3. 大学卒業後のキャリア展望(選択可能性)
4. 大学生活と卒業後キャリアとの関連性
4. 考察
(1) 4年間の大学生活を通しての学生の変化
(2) 大学生活への適応と同化
(3) 社会的・職業的生活への準備
|
|
Keyword |
|
NDC |
|
Note |
|
Language |
|
Type of resource |
|
Genre |
|
Text version |
|
Related DOI |
|
Access conditions |
|
Last modified date |
|
Creation date |
|
Registerd by |
|
History |
|
Index |
|
Related to |
|