慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN00150430-00000050-0402  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN00150430-00000050-0402.pdf
Type :application/pdf Download
Size :2.0 MB
Last updated :Aug 11, 2010
Downloads : 557

Total downloads since Aug 11, 2010 : 557
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 現代教育における職業教師のRole  
カナ ゲンダイ キョウイク ニ オケル ショクギョウ キョウシ ノ Role  
ローマ字 Gendai kyoiku ni okeru shokugyo kyoshi no Role  
別タイトル
名前 The school teacher's role in the modern education  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 井上, 坦  
カナ イノウエ, アキラ  
ローマ字 Inoue, Akira  
所属 慶応義塾大学三田哲学会  
所属(翻訳) Mita philosophy society, Keio University  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 三田哲學會  
カナ ミタ テツガクカイ  
ローマ字 Mita tetsugakukai  
日付
出版年(from:yyyy) 1967  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 哲學  
翻訳  
 
50  
1967  
3  
開始ページ 393  
終了ページ 412  
ISSN
05632099  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
The expression "just as a teacher's role" is often found in our conversations and writtings. Although the meaning of this expression seems clear at a glance, it varies according to the persons and situations. The role expectations for teachers in our times show not only the different meaning but sometimes the incompatible directions. The surveys by Brookover and other American educational sociologists confirm the assertion mentioned above. I think I could explain the cause of such difference and conflict concerning the role expectations for teachers by the following facts 1) the integral function of education differentiated in the historical development of society ; 2) the appearance of professional school teachers followed the functional differentiation. Before the birth of school teachers, there were only educators who gave the moral instruction chiefly. The modern school teachers, contrary to the educators, communicate the basic or professional knowledges and skills. But it is the modern nationalism that demands the difficult role of the national moral indoctorinator to school teachers. The image of ancient moral educators, the concept of modern teachers as communicators of knowledges and skills, and the notion of indoctorinators of nationalism, these three elements cause the complex and often incompatible role expectations for teachers. As a definite profession, the teaching profession has the equally definite role which must not be confused with the role of citizens or human beings in general. Every man including school teachers is in fact a moral educator. The success of moral education therefore depends on all members of our society. But, as far as morality contains heigh-degree knowledges and skills, the professional moral teacher may be necessary for children in school.
 
目次
I. 「教師らしさ」の問題
II. 教師へのrole expectationの多様性
III. 問題のキー・ポイント
IV. 教育機能の分化と職業教師の出現
V. 教師の道徳性と近代ナショナリズム
VI. 正当なrole expectationへの探求(教師と市民のroleの区別)
VII. 「道徳の教師」の専門性
 
キーワード
 
NDC
 
注記
第五十集記念号
 
言語
日本語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Journal Article  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Aug 11, 2010 09:00:00  
作成日
Aug 11, 2010 09:00:00  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 文学部 / [哲学] 哲学 / 50 (196703)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 『疱瘡除』と『寿... (397) 1st
2位 731部隊と細菌戦 ... (363)
3位 新自由主義に抗す... (343)
4位 物語に基づく反復... (304)
5位 出生率及び教育投... (294)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 中和滴定と酸塩基... (739) 1st
2位 アセトアニリドの... (573)
3位 日本における美容... (438)
4位 学生の勉強方法に... (416)
5位 新参ファンと古参... (360)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース