慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN00150430-00000046-0463  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN00150430-00000046-0463.pdf
Type :application/pdf Download
Size :1.5 MB
Last updated :Aug 11, 2010
Downloads : 911

Total downloads since Aug 11, 2010 : 911
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 道徳は教えられるか  
カナ ドウトク ワ オシエラレル カ  
ローマ字 Dotoku wa oshierareru ka  
別タイトル
名前 Can morls be taught?  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 村井, 実  
カナ ムライ, ミノル  
ローマ字 Murai, Minoru  
所属 慶応義塾大学三田哲学会  
所属(翻訳) Mita philosophy society, Keio University  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 三田哲學會  
カナ ミタ テツガクカイ  
ローマ字 Mita tetsugakukai  
日付
出版年(from:yyyy) 1965  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 哲學  
翻訳  
 
46  
1965  
2  
開始ページ 455  
終了ページ 470  
ISSN
05632099  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
It was Sophistes of B. C. 5 century who first in the history of education raised the question "Can Morals be taught?". But this question is not yet adequately answered, and seems to be even more worthy of serious examination in the present day Japan. In this country the discussions about moral education are mostly directed to whether moral instruction is necessary or what sort of moral ideal is desirable, instead of first examining whether moral instruction iteself is possible. In order to examine the possibility of moral instruction, this paper-first analyses the implication of the word " morals " and points out that it is constituted of two aspects of intelligence (knowledge) and habits (virtue), each respectively corresponding to the original meaning of 道(way) and 徳(habit) which in conbination make up Japanese word 道徳 meaning morals. In the examination of the first aspect 道(way) the paper follows the Aristotelian analysis of moral act in Nicomachean Ethics, and makes the point that an important part of our moral act is played by our intelligent understanding (or knowledge) of moral principles, moral situation, and their relationship. The paper suggests that this aspect of intelligence is the necessary condition first satisfied in the moral instruction and further points. out that it is too often neglected in the discussions on moral instruction. The paper keeps the examination of the virtue aspect of morals in abeyance but suggests on several grounds that our interest in this. aspect should be only of the second importance for the moral instruction in the school.
 
目次

 
キーワード
 
NDC
 
注記
橋本孝先生古希記念論文集
 
言語
日本語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Journal Article  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Aug 11, 2010 09:00:00  
作成日
Aug 11, 2010 09:00:00  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 文学部 / [哲学] 哲学 / 46 (196502)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 『疱瘡除』と『寿... (384) 1st
2位 731部隊と細菌戦 ... (362)
3位 新自由主義に抗す... (339)
4位 出生率及び教育投... (324)
5位 物語に基づく反復... (290)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 中和滴定と酸塩基... (724) 1st
2位 アセトアニリドの... (568)
3位 日本における美容... (436)
4位 学生の勉強方法に... (417)
5位 新参ファンと古参... (342)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース