慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN00150430-00000041-0135  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN00150430-00000041-0135.pdf
Type :application/pdf Download
Size :2.8 MB
Last updated :Aug 11, 2010
Downloads : 860

Total downloads since Aug 11, 2010 : 860
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 科学教育と芸術教育の関係についての一考察  
カナ カガク キョウイク ト ゲイジュツ キョウイク ノ カンケイ ニ ツイテ ノ イチ コウサツ  
ローマ字 Kagaku kyoiku to geijutsu kyoiku no kankei ni tsuite no ichi kosatsu  
別タイトル
名前 A study on the relation between science education and art education  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 香山, 芳久  
カナ カヤマ, ヨシヒサ  
ローマ字 Kayama, Yoshihisa  
所属 慶応義塾大学  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 三田哲學會  
カナ ミタ テツガクカイ  
ローマ字 Mita tetsugakukai  
日付
出版年(from:yyyy) 1961  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 哲學  
翻訳  
 
41  
1961  
12  
開始ページ 135  
終了ページ 164  
ISSN
05632099  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
Science education and art education are regarded as the basis of the modern school education. The relation between science education and art education, however, has never, so far, been taken into full consideration. The reason for this fact is that we cannot express clearly in words the quality of the aim and end of art education. The most essential aim of school education is the impartment of both knowledge and joys of artistic creation. In this treatise the writer, first of all, divides the pupil's attitude towards objects into 'the attitude of scientific cognition' and 'the attitude of artistic cognition'. Subsequently, the writer sets forth his views as to what has been taught through science education in connection with the matter of cognition, and refers to the necessity of art education investigated from entirely different viewpoints. And the writer, taking concrete examples, shows how rational cognition is being formed through the present education of mathematics, and points out that the above-mentioned cognition has the quality positively opposed to the modern ideas of art.
 
目次
(一) 教科間の不均衡の問題
(二) 科学的認識と芸術的認識
(三) 科学教育の目標と芸術教育の目標
(四) 科学教育の教材内にある問題点
(五) 生徒の内面に与えるもの
 
キーワード
 
NDC
 
注記

 
言語
日本語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Journal Article  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Aug 11, 2010 09:00:00  
作成日
Aug 11, 2010 09:00:00  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 文学部 / [哲学] 哲学 / 41 (196112)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 二〇二三年度三田... (734) 1st
2位 出生率及び教育投... (554)
3位 『うつほ物語』俊... (437)
4位 新自由主義に抗す... (412)
5位 731部隊と細菌戦 ... (319)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 Predicting crypt... (2452) 1st
2位 家族主義と個人主... (1809)
3位 731部隊と細菌戦 ... (736)
4位 新参ファンと古参... (438)
5位 猫オルガンとはな... (383)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース