アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
AN00150430-00000034-0025.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:4.5 MB
|
Last updated |
:Aug 24, 2010 |
Downloads |
: 1476 |
Total downloads since Aug 24, 2010 : 1476
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
プラトンの国家と教育
|
カナ |
プラトン ノ コッカ ト キョウイク
|
ローマ字 |
Puraton no kokka to kyoiku
|
|
別タイトル |
名前 |
Plato's way of thinking concerning state and education
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
村井, 実
|
カナ |
ムライ, ミノル
|
ローマ字 |
Murai, Minoru
|
所属 |
慶応義塾大学
|
所属(翻訳) |
Department of Philosophy of Keio University
|
役割 |
|
外部リンク |
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
名前 |
三田哲學會
|
カナ |
ミタ テツガクカイ
|
ローマ字 |
Mita tetsugakukai
|
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
1958
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
哲學
|
翻訳 |
|
巻 |
|
号 |
34
|
年 |
1958
|
月 |
1
|
開始ページ |
25
|
終了ページ |
59
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
The intention which gave rise to the educational thought of Plato is characterized here as "philosophical cure" of Athenian State. Accordingly, the main arguments in this paper intend to explain Plato's way of thinking underlying following problems: 1) In what condition for Plato's eye was the sick state? 2) what was Plato's plan for the restoration to health? 3) How did Plato think concerning the ideal of health? The analysis of Plato's attitudes in the treatment of the first two problems informs us that they are fundamentally influenced by his "essentialist" way of thinking in the treatment of the third problem; it grant to the human intelligence the faculty of seeing ideas, essence or the true being. The Platonic or the essentialist way of thinking necessarily leads to the totalitarian theory of education, which has been severely criticised by J. Dewey, R. Crossman or K. Popper, who stand on the side of individualistic and liberal theory of education, and assert that human intelligence is unable to see the absolute being and that scientific studies should restrict themselves to the acquirement of positivistic knowledge of man and the world. This paper refrains from arguing which of those two attitudes of educational thinking might be justifiable; it only intend to point out the inevitability of both in educational practice, and call attention to the importance of the logical and analytical study in the science of this field.
|
|
目次 |
一. 哲学的治療
二. 国家の病理現象
三. 理想国の教育計画
四. プラトン的思考法の問題性
|
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|