慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN00150430-00000032-0024  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN00150430-00000032-0024.pdf
Type :application/pdf Download
Size :2.6 MB
Last updated :Aug 24, 2010
Downloads : 833

Total downloads since Aug 24, 2010 : 833
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル ヒュウマニズムと教育との関係について  
カナ ヒュウマニズム ト キョウイク ト ノ カンケイ ニ ツイテ  
ローマ字 Hyumanizumu to kyoiku to no kankei ni tsuite  
別タイトル
名前 On the relation of humanism and education  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 小林, 澄兄  
カナ コバヤシ, スミオ  
ローマ字 Kobayashi, Sumie  
所属 慶應義塾大学  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 三田哲學會  
カナ ミタ テツガクカイ  
ローマ字 Mita tetsugakukai  
日付
出版年(from:yyyy) 1956  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 哲學  
翻訳  
 
32  
1956  
3  
開始ページ A1  
終了ページ A27  
ISSN
05632099  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
The problem of humanism is aged and still controversial one. This thesis is to clarify what humanism means and how it should be related to education. Though humanism has had a long and notable career, with roots reaching far back into the past, so-called Renaissance humanism was first and foremost a revolt against the other-worldliness of mediaeval christianity, to make the best of life in this world. There is no doubt that contemporary humanism includes the most enduring values of Renaissance humanism. "Humanitas" was pursued by the latter as its contents and ends. But it is to be understood that contemporary humanism in the broadest sense, is not only an offspring of Renaissance humanism, followed by "Neuhumanismus" in "Sturm und Drang" which may be denoted by the word: "Ein jeder sei ein Grieche." - aber "auf seine Art.", but includes so-called humanitarianism and pragmatism and the like (naturalistic, sci-entific, democratic, or Marxist humanism, etc.) Generally speaking, all kinds of humanism have constituted a certain revolt against whatever stand in the way of freeing and developing humanity. Yet through the history of humanism some religious roots nof it shouldn not be overlook ed and moreover, even religious, e.g. Christian humanism has been claimed to exist. The thesis insists that education of to-day should depend on the basis of sound humanism. The thesis also insists that the individualistic and aristocratic features of both Renaissance humanism and Neuhumanismus on the one hand and those of social, humanitarian and democratic humanism on the other, should be indispensable foundations for new education, bewaring of the philistinised formation of democratic education. The thesis insistsagain th at the ideal of the well-rounded personality and the stress on every man's enjoying whole-heartedly his national and international life, should be aimed by new education all the time, under the condition of social reform in every aspect.
 
目次

 
キーワード
 
NDC
 
注記

 
言語
日本語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Journal Article  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Aug 24, 2010 09:00:00  
作成日
Aug 24, 2010 09:00:00  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 文学部 / [哲学] 哲学 / 32 (195603)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 新自由主義に抗す... (427) 1st
2位 斎藤隆夫の「粛軍... (340)
3位 慶應義塾図書館史... (271)
4位 認知文法から考え... (265)
5位 M&Aにおける... (263)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 <<Qu'... (1470) 1st
2位 新参ファンと古参... (437)
3位 731部隊と細菌戦 ... (314)
4位 日本における美容... (268)
5位 新自由主義に抗す... (267)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース