アイテムタイプ |
Article |
ID |
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プレビュー |
画像 |
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キャプション |
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本文 |
AN0006957X-00000090-0013.pdf
Type |
:application/pdf |
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Last updated |
:Jun 23, 2021 |
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本文公開日 |
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タイトル |
タイトル |
エリク・エリクソンにおける「儀礼化」概念の検討 : 病理性と遊戯性との相互連関を中心に
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カナ |
エリク・エリクソン ニ オケル 「ギレイカ」ガイネン ノ ケントウ : ビョウリセイ ト ユウギセイ トノ ソウゴ レンカン オ チュウシン ニ
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ローマ字 |
Eriku Erikuson ni okeru "gireika" gainen no kentō : byōrisei to yūgisei tono sōgo renkan o chūshin ni
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別タイトル |
名前 |
A study of E. Erikson's concept of "ritualization" and its relationship with pathology and playfulness
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カナ |
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ローマ字 |
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著者 |
名前 |
加藤, 慶一郎
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カナ |
カトウ, ケイイチロウ
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ローマ字 |
Katō, Keiichirō
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所属 |
慶應義塾大学大学院社会学研究科社会学専攻博士課程3年
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所属(翻訳) |
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役割 |
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外部リンク |
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版 |
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出版地 |
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出版者 |
名前 |
慶應義塾大学大学院社会学研究科
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カナ |
ケイオウ ギジュク ダイガク ダイガクイン シャカイガク ケンキュウカ
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ローマ字 |
Keiō gijuku daigaku daigakuin shakaigaku kenkyūka
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日付 |
出版年(from:yyyy) |
2020
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出版年(to:yyyy) |
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作成日(yyyy-mm-dd) |
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更新日(yyyy-mm-dd) |
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記録日(yyyy-mm-dd) |
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形態 |
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上位タイトル |
名前 |
慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 : 社会学心理学教育学 : 人間と社会の探究
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翻訳 |
Studies in sociology, psychology and education : inquiries into humans and societies
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巻 |
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号 |
90
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年 |
2021
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月 |
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開始ページ |
13
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終了ページ |
29
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ISSN |
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ISBN |
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DOI |
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URI |
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JaLCDOI |
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NII論文ID |
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医中誌ID |
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その他ID |
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博士論文情報 |
学位授与番号 |
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学位授与年月日 |
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学位名 |
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学位授与機関 |
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抄録 |
This paper reconstructs Erik Erikson's concept of "ritualization" and presents a new framework for ritual study. Most ritual theories in sociology and anthropology have been constructed mainly from the level of social group. In contrast, Erikson explains ritual action starting with the mental mechanism of the actor. The point of his analysis focuses on determining the process of ritualization, kind of function ritualization has, and its relation with "pathology" and "playfulness."
Erikson develops his own argument over ritualization, inspired by the discussion of "compulsive neurosis" in S. Freud's psychoanalysis and ritual behavior of animals in ethology. According to Erikson, ritualization originates from one's "ambivalent" mental process. Due to the desire to punish one's own "negative identity," human beings may use "violence" on others to whom negative identity is projected. Therefore, to facilitate smooth interaction, it is needed to communicate a "meta-message" that one has no intention of doing harm to another. Ritualization that is "formalized and repeated" realizes that function by making actions predictable.
However, when ritualization becomes too rigid and is no longer shared with others or loses its social meaning, it becomes pathology ("ritualism"). On the contrary, playfulness reactuates ritualization by giving actions flexibility and "leeway" to adapt to changes in social relations. In return, to prevent confusion between play and reality, ritualization provides playfulness with the standard of actions accepted within the community. Thus, in Erikson's argument, the "dialectic" process between ritualization and playfulness forms normal actions, and the deviation from that forms pathology.
In conclusion, Erikson's "ritualization" revealed in this study can provide new information for discussions about "interaction ritual" and can be used to analyze decline or change of rituals.
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目次 |
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キーワード |
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資源タイプ |
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ジャンル |
Departmental Bulletin Paper
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著者版フラグ |
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関連DOI |
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アクセス条件 |
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最終更新日 |
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作成日 |
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所有者 |
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更新履歴 |
Jun 23, 2021 | | インデックス を変更 |
Jun 23, 2021 | | 著者 名前,抄録 内容 を変更 |
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