慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN0006957X-00000089-0001  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN0006957X-00000089-0001.pdf
Type :application/pdf Download
Size :573.2 KB
Last updated :Mar 2, 2021
Downloads : 450

Total downloads since Mar 2, 2021 : 450
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 保育者養成校でのマイクロティーチングに関する研究 : 協同作業認識とエンゲージメントに着目した保育者の力量形成プロセス  
カナ ホイクシャ ヨウセイコウ デノ マイクロ ティーチング ニ カンスル ケンキュウ : キョウドウ サギョウ ニンシキ ト エンゲージメント ニ チャクモクシタ ホイクシャ ノ リキリョウ ケイセイ プロセス  
ローマ字 Hoikusha yōseikō deno maikuro tīchingu ni kansuru kenkyū : kyōdō sagyō ninshiki to engējimento ni chakumokushita hoikusha no rikiryō keisei purosesu  
別タイトル
名前 Micro-teaching in nursery teacher training : competence development through a focus on belief in cooperation and engagement  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 金子智昭  
カナ カネコ, トモアキ  
ローマ字 Kaneko, Tomoaki  
所属 埼玉純真短期大学こども学科; 慶應義塾大学大学院社会学研究科教育学専攻後期博士課程3年  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  

名前 金子智栄子  
カナ カネコ, チエコ  
ローマ字 Kaneko, Chieko  
所属 文京学院大学大学院人間学研究科  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  

名前 清水優菜  
カナ シミズ, ユウノ  
ローマ字 Shimizu, Yūno  
所属 慶應義塾大学大学院社会学研究科教育学専攻後期博士課程3年  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  

名前  
カナ  
ローマ字  
所属  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 慶應義塾大学大学院社会学研究科  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク ダイガクイン シャカイガク ケンキュウカ  
ローマ字 Keiō gijuku daigaku daigakuin shakaigaku kenkyūka  
日付
出版年(from:yyyy) 2020  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 : 社会学心理学教育学 : 人間と社会の探究  
翻訳 Studies in sociology, psychology and education : inquiries into humans and societies  
 
89  
2020  
 
開始ページ 1  
終了ページ 12  
ISSN
0912456X  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
This study examined the development of competence through micro-teaching (MT) among students enrolled in nursery teacher training programs. The results of structural equation modeling suggested the following process: the recognition of the usefulness of cooperation improves nursery teachers' competence, mediated by their level of engagement and the effectiveness of MT. Conversely, individual orientation and inequity decreased nursery teachers' competence, mediated by the effectiveness of MT. The following might be useful in improving nursery teachers' competence through MT: (1) developing learning styles based on student characteristics, including high individual orientation and inequity, by utilizing social networking services, among other aspects; (2) proactively introducing active learning and social skills training into the college curriculum to improve belief in the utility of cooperation; and (3) intentionally emphasizing task values (interest value, attainment value, and utility value) to learners to improve their engagement.
 
目次

 
キーワード
early childhood education students  

micro-teaching  

professional development  

belief in cooperation  

engagement  

保育科学生  

マイクロティーチング  

力量形成  

協同作業認識  

エンゲージメント  
NDC
 
注記
論文
 
言語
日本語  

英語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Departmental Bulletin Paper  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Mar 02, 2021 11:29:01  
作成日
Mar 02, 2021 11:29:01  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
Mar 2, 2021    インデックス を変更
 
インデックス
/ Public / 社会学研究科 / 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 / 89 (2020)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 731部隊と細菌戦 ... (392) 1st
2位 新自由主義に抗す... (361)
3位 物語に基づく反復... (339)
4位 出生率及び教育投... (254)
5位 光増感反応を用い... (248)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 中和滴定と酸塩基... (698) 1st
2位 アセトアニリドの... (531)
3位 日本における美容... (418)
4位 学生の勉強方法に... (417)
5位 Genotype-phenoty... (388)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース