慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN0006957X-00000088-0053  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN0006957X-00000088-0053.pdf
Type :application/pdf Download
Size :397.8 KB
Last updated :Mar 2, 2021
Downloads : 745

Total downloads since Mar 2, 2021 : 745
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 加点式・減点式の評価が作文のパフォーマンスに及ぼす効果  
カナ カテンシキ・ゲンテンシキ ノ ヒョウカ ガ サクブン ノ パフォーマンス ニ オヨボス コウカ  
ローマ字 Katenshiki gentenshiki no hyōka ga sakubun no pafōmansu ni oyobosu kōka  
別タイトル
名前 Effects of evaluation by adding or deducting marks on writing performance  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 福富, 隆志  
カナ フクトミ, タカシ  
ローマ字 Fukutomi, Takashi  
所属 慶應義塾大学大学院社会学研究科教育学専攻後期博士課程3年  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 慶應義塾大学大学院社会学研究科  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク ダイガクイン シャカイガク ケンキュウカ  
ローマ字 Keiō gijuku daigaku daigakuin shakaigaku kenkyūka  
日付
出版年(from:yyyy) 2019  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 : 社会学心理学教育学 : 人間と社会の探究  
翻訳 Studies in sociology, psychology and education : inquiries into humans and societies  
 
88  
2019  
 
開始ページ 53  
終了ページ 68  
ISSN
0912456X  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
This study investigates the effects of evaluation by adding or deducting marks on writing performance using aptitude treatment interaction with regulatory foci. A total of 42 college students (31 females) were recruited for the study and were assigned to one of two conditions, namely, (a) adding marks, where the students were evaluated by adding marks and (b) deducting marks, where the students were evaluated by deducting marks. In the experiment, the students first performed a writing task. Feedback (FB) was then provided, after which they performed a second writing task. Results indicated that in the adding marks condition, students’ writing performance tend to be better than that in the deducting marks condition. In other words, evaluation by adding marks may activate students’ promotion focus and enhance the production of sentences, such that performance is improved. Moreover, regardless of evaluation condition, students with chronic promotion focus intended to utilize FB information, whereas those with chronic prevention focus wrote less original compositions. These findings suggest that promotion-focused students, who were oriented toward advancement, used information from the evaluation to improve their compositions. In contrast, prevention-focused students, who were oriented toward security, restrained the production of original contents because they may aim to maintain the structure of the first composition.
 
目次

 
キーワード
adding marks  

deducting marks  

feedback  

writing  

regulatory focus  

加点評価  

減点評価  

フィードバック  

作文  

制御焦点  
NDC
 
注記
論文
 
言語
日本語  

英語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Departmental Bulletin Paper  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Mar 02, 2021 11:16:27  
作成日
Mar 02, 2021 11:16:27  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
Mar 2, 2021    インデックス を変更
 
インデックス
/ Public / 社会学研究科 / 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 / 88 (2019)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 731部隊と細菌戦 ... (392) 1st
2位 新自由主義に抗す... (361)
3位 物語に基づく反復... (339)
4位 出生率及び教育投... (254)
5位 光増感反応を用い... (248)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 中和滴定と酸塩基... (698) 1st
2位 アセトアニリドの... (531)
3位 日本における美容... (418)
4位 学生の勉強方法に... (417)
5位 Genotype-phenoty... (388)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース