慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN0006957X-00000087-0115  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN0006957X-00000087-0115.pdf
Type :application/pdf Download
Size :501.6 KB
Last updated :Mar 2, 2021
Downloads : 319

Total downloads since Mar 2, 2021 : 319
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 保育学生の達成目標志向性に関する研究 : 保育職に対する心理的適応感との関連  
カナ ホイク ガクセイ ノ タッセイ モクヒョウ シコウセイ ニ カンスル ケンキュウ : ホイクショク ニ タイスル シンリテキ テキオウカン トノ カンレン  
ローマ字 Hoiku gakusei no tassei mokuhyō shikōsei ni kansuru kenkyū : hoikushoku ni taisuru shinriteki tekiōkan tono kanren  
別タイトル
名前 Goal achievement orientation in students taking preschool teacher training courses : correlations with psychological adaptation to the job of a preschool teacher  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 金子, 智昭  
カナ カネコ, トモアキ  
ローマ字 Kaneko, Tomoaki  
所属 埼玉純真短期大学こども学科助教; 慶應義塾大学大学院社会学研究科教育学専攻後期博士課程3年  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 慶應義塾大学大学院社会学研究科  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク ダイガクイン シャカイガク ケンキュウカ  
ローマ字 Keiō gijuku daigaku daigakuin shakaigaku kenkyūka  
日付
出版年(from:yyyy) 2019  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 : 社会学心理学教育学 : 人間と社会の探究  
翻訳 Studies in sociology, psychology and education : inquiries into humans and societies  
 
87  
2019  
 
開始ページ 115  
終了ページ 130  
ISSN
0912456X  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
Previous studies have indicated that goal achievement orientation is a motivational variable that affects practical training outcomes at kindergartens and microteaching. This study examined correlations between goal achievement orientation and psychological adaptation to the job of a preschool teacher by examining the effects of goal achievement orientation from different perspectives. The psychological adaptation indices indicated each participant’s sense of aptitude for working as a preschool teacher, their efficacy as a preschool teacher, the degree of intention to become a preschool teacher, the intention to continue as a preschool teacher, and their orientation to an ideal image of a preschool teacher. A questionnaire was administered to pre-school teacher training students (N=258; 132 first-year students and 126 second-year students). The results indicated that mastery goals, relational goals, and performance-related goals had positive effects on psychological adaptation to preschool teachers’ jobs, whereas performance-avoidance goals had a negative effect on psychological adaptation. These results suggested that mastery goals relevant to intrinsic motivation, and relational goals relevant to altruistic motivation are important goals that encourage students to become preschool teachers, and facilitate their career development.
 
目次

 
キーワード
early childhood education students  

achievement goal orientation  

psychological adaptation to jobs as preschool teachers  

保育学生  

達成目標志向性  

保育職に対する心理的適応感  
NDC
 
注記
論文
 
言語
日本語  

英語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Departmental Bulletin Paper  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Mar 02, 2021 11:03:24  
作成日
Mar 02, 2021 11:03:24  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
Mar 2, 2021    インデックス を変更
 
インデックス
/ Public / 社会学研究科 / 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 / 87 (2019)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 『疱瘡除』と『寿... (384) 1st
2位 731部隊と細菌戦 ... (362)
3位 新自由主義に抗す... (339)
4位 出生率及び教育投... (324)
5位 物語に基づく反復... (290)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 中和滴定と酸塩基... (724) 1st
2位 アセトアニリドの... (568)
3位 日本における美容... (436)
4位 学生の勉強方法に... (417)
5位 新参ファンと古参... (342)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース