アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
AN0006957X-00000087-0079.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:1.0 MB
|
Last updated |
:Mar 2, 2021 |
Downloads |
: 429 |
Total downloads since Mar 2, 2021 : 429
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
モーションキャプチャシステムを用いた対人距離の定量的評価
|
カナ |
モーション キャプチャ システム オ モチイタ タイジン キョリ ノ テイリョウテキ ヒョウカ
|
ローマ字 |
Mōshon kyapucha shisutemu o mochiita taijin kyori no teiryōteki hyōka
|
|
別タイトル |
名前 |
The quantitative evaluation of interpersonal distance using a motion capture system
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
大森, 由紀乃
|
カナ |
オオモリ, ユキノ
|
ローマ字 |
Ōmori, Yukino
|
所属 |
慶應義塾大学大学院社会学研究科心理学専攻修士1年
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
名前 |
辻, 愛里
|
カナ |
ツジ, アイリ
|
ローマ字 |
Tsuji, Airi
|
所属 |
筑波大学システム情報系
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
名前 |
鈴木, 健嗣
|
カナ |
スズキ, ケンジ
|
ローマ字 |
Suzuki, Kenji
|
所属 |
筑波大学システム情報系
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
名前 |
山本, 淳一
|
カナ |
ヤマモト, ジュンイチ
|
ローマ字 |
Yamamoto, Jun'ichi
|
所属 |
慶應義塾大学文学部
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
名前 |
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
所属 |
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
名前 |
慶應義塾大学大学院社会学研究科
|
カナ |
ケイオウ ギジュク ダイガク ダイガクイン シャカイガク ケンキュウカ
|
ローマ字 |
Keiō gijuku daigaku daigakuin shakaigaku kenkyūka
|
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
2019
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 : 社会学心理学教育学 : 人間と社会の探究
|
翻訳 |
Studies in sociology, psychology and education : inquiries into humans and societies
|
巻 |
|
号 |
87
|
年 |
2019
|
月 |
|
開始ページ |
79
|
終了ページ |
90
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
It is important to provide interpersonal interaction support to children with ASD who have problems with communication. An intervention program called NDBI (Naturalistic Developmental Behavioral Intervention) which focuses on supporting interpersonal interaction for children with ASD has demonstrated that it is necessary for the child and therapist to keep an appropriate distance while playing with each other. Therefore, measuring interpersonal distance could be important for analyzing the effects of the intervention and monitoring the support of children with ASD. In this study, we used motion capture methods to measure the interpersonal distance between children with ASD and their therapists in a play scene. We examined whether interpersonal distance changed between pre- and post-intervention to determine the effects of the intervention. In this study, to evaluate the behavior of children with ASD who have difficulty being equipped with measurement devices, we conducted a reproduction experiment with two adults. Moreover, the procedures were as followed. Firstly, we selected two video clips from recorded scenes. One was pre-intervention and one was post-intervention. Then two adults recreated the two scenes as the therapist and the child. Secondly, we used motion capture system to measure their interpersonal distance and their variations in the recreated scenes chronologically. We referenced the previous study of Rogers & Fine (1977), and used the mean value of interpersonal distance and the frequency of rapid change in interpersonal distance as indexes. As a result, the recreated post-intervention scenes showed a smaller mean value of interpersonal distance and lower frequency of rapid change in interpersonal distance. Therefore, this study demonstrated that it could be possible to evaluate the effects of the intervention using motion capture system to automatically measure fluctuations in interpersonal distance. In the future, it would be necessary to gather data in clinical situations targeting children with ASD.
|
|
目次 |
|
キーワード |
interpersonal interaction
|
|
NDC |
|
注記 |
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
Departmental Bulletin Paper
|
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|