慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN0006957X-00000087-0051  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN0006957X-00000087-0051.pdf
Type :application/pdf Download
Size :518.0 KB
Last updated :Mar 2, 2021
Downloads : 813

Total downloads since Mar 2, 2021 : 813
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 自閉スペクトラム症児に対する注意・共同注意の生態学的アセスメント : 事例研究  
カナ ジヘイ スペクトラムショウジ ニ タイスル チュウイ・キョウドウ チュウイ ノ セイタイガクテキ アセスメント : ジレイ ケンキュウ  
ローマ字 Jihei supekutoramushōji ni taisuru chūi kyōdō chūi no seitaigakuteki asesumento : jirei kenkyū  
別タイトル
名前 Ecological assessment of attention and joint attention for a child with autism spectrum disorder : a case study  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 小山, 雅代  
カナ コヤマ, マサヨ  
ローマ字 Koyama, Masayo  
所属 慶應義塾大学大学院社会学研究科心理学専攻  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  

名前 山本, 淳一  
カナ ヤマモト, ジュンイチ  
ローマ字 Yamamoto, Jun'ichi  
所属 慶應義塾大学文学部  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  

名前  
カナ  
ローマ字  
所属  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 慶應義塾大学大学院社会学研究科  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク ダイガクイン シャカイガク ケンキュウカ  
ローマ字 Keiō gijuku daigaku daigakuin shakaigaku kenkyūka  
日付
出版年(from:yyyy) 2019  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 : 社会学心理学教育学 : 人間と社会の探究  
翻訳 Studies in sociology, psychology and education : inquiries into humans and societies  
 
87  
2019  
 
開始ページ 51  
終了ページ 64  
ISSN
0912456X  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
Children with autism spectrum disorder (ASD) have difficulty in controlling visual perception. During assessments that use standard procedures, the visual perception of children with ASD may not be evaluated appropriately because they do not include motivating operations and they present few variations in the position of stimuli. This study evaluated four perceptual functions ecologically (visual fixation, visual pursuit, joint attention, sound localization) in a 5-year-old boy with severe ASD. To do so, we devised "ecological assessments," where the experimenter used objects the participant liked and presented the stimuli at various positions in a large room. All experiments were conducted while the participant was playing his favorite puzzle. (1) During the visual fixation experiment, we examined whether the participant looked at a puzzle piece when it was presented at various positions over the desk. (2) During the visual pursuit experiment, we examined whether the participant continued to look at a puzzle piece when it was moved to various positions over the desk. (3) During the joint attention experiment, we examined whether the participant looked at a puzzle piece that the experimenter pointed to in a large room. (4) During the sound localization experiment, we examined whether the participant looked at a puzzle piece when a sound came from the direction of the piece. As a result, the participant responded correctly to 100% of the visual fixation trials, 30% of the visual pursuit trials, 97% of the joint attention trials and 88% of the sound localization trials. Therefore, during an ecological assessment, the child with severe ASD was able to control their visual perception of stimuli in various positions. On the other hand, the child had difficulty with visual pursuit; therefore, practice in sustaining visual attention would be necessary.
 
目次

 
キーワード
autism spectrum disorder  

visual perception  

ecological assessment  
NDC
 
注記
論文
 
言語
日本語  

英語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Departmental Bulletin Paper  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Mar 02, 2021 11:03:25  
作成日
Mar 02, 2021 11:03:25  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
Mar 2, 2021    インデックス を変更
 
インデックス
/ Public / 社会学研究科 / 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 / 87 (2019)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 『疱瘡除』と『寿... (384) 1st
2位 731部隊と細菌戦 ... (362)
3位 新自由主義に抗す... (339)
4位 出生率及び教育投... (324)
5位 物語に基づく反復... (290)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 中和滴定と酸塩基... (724) 1st
2位 アセトアニリドの... (568)
3位 日本における美容... (436)
4位 学生の勉強方法に... (417)
5位 新参ファンと古参... (342)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース