慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN0006957X-00000086-0049  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN0006957X-00000086-0049.pdf
Type :application/pdf Download
Size :430.7 KB
Last updated :Jan 30, 2019
Downloads : 334

Total downloads since Jan 30, 2019 : 334
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 保育科学生の達成目標志向性が実習成果に及ぼす影響  
カナ ホイクカ ガクセイ ノ タッセイ モクヒョウ シコウセイ ガ ジッシュウ セイカ ニ オヨボス エイキョウ  
ローマ字 Hoikuka gakusei no tassei mokuhyō shikōsei ga jisshū seika ni oyobosu eikyō  
別タイトル
名前 Effects of achievement goal orientation on practical training results in early childhood education students  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 金子, 智昭  
カナ カネコ, トモアキ  
ローマ字 Kaneko, Tomoaki  
所属 埼玉純真短期大学こども学科助教; 慶應義塾大学大学院社会学研究科教育学専攻後期博士課程3年  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 慶應義塾大学大学院社会学研究科  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク ダイガクイン シャカイガク ケンキュウカ  
ローマ字 Keiō gijuku daigaku daigakuin shakaigaku kenkyūka  
日付
出版年(from:yyyy) 2018  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 : 社会学心理学教育学 : 人間と社会の探究  
翻訳 Studies in sociology, psychology and education : inquiries into humans and societies  
 
86  
2018  
 
開始ページ 49  
終了ページ 60  
ISSN
0912456X  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
Improving the quality of pre-school teachers is considered important. It has been suggested that students' motivation during training might affect the process of their qualitative development as pre-school teachers. This study focused on the achievement goal theory of motivation and examined the effects of students' achievement goal orientation on the results of their practical training. Furthermore, types of students' achievement goals were explored, and correlations between each type of achievement goal and the practical training results were determined. The participants included early childhood education students (N=258). First, multiple regression analysis was conducted with three indices related to qualities of pre-school teachers from the practical training results (reflection, pre-school teacher efficacy, and competence) as dependent variables, and achievement goal orientation as an independent variable. The results indicated that mastery goals consistently improved practical training results, by improving the learning effects of practical training conducted with small children rather than just improve learning effects of micro-teaching using mock childcare practice. Furthermore, correlations between the three types of achievement goal orientations identified by cluster analysis and the practical training results were examined. The results indicated that the avoidance-goal orientation type achieved lower results than the multiple-goal orientation type. It is considered necessary to provide educational support for promoting mastery goals for the avoidance-goal orientation type students in pre-school teacher training courses.
 
目次

 
キーワード
early childhood education students  

achievement goal orientation  

practical training  

quality of pre-school teachers  

cluster analysis  

保育科学生  

達成目標志向性  

実習  

保育者の資質  

クラスター分析  
NDC
 
注記
論文
 
言語
日本語  

英語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Departmental Bulletin Paper  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Jan 30, 2019 14:32:10  
作成日
Jan 30, 2019 14:32:10  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
Jan 30, 2019    インデックス を変更
 
インデックス
/ Public / 社会学研究科 / 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 / 86 (2018)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 出生率及び教育投... (850) 1st
2位 『うつほ物語』俊... (489)
3位 新自由主義に抗す... (380)
4位 731部隊と細菌戦 ... (367)
5位 『疱瘡除』と『寿... (308)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 Predicting crypt... (2457) 1st
2位 家族主義と個人主... (1915)
3位 中和滴定と酸塩基... (616)
4位 猫オルガンとはな... (535)
5位 学生の勉強方法に... (515)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース