慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN0006957X-00000080-0055  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN0006957X-00000080-0055.pdf
Type :application/pdf Download
Size :511.3 KB
Last updated :Aug 3, 2018
Downloads : 2574

Total downloads since Aug 3, 2018 : 2574
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 戦後教育学における「京都学派」 : 政治的批判と哲学的再評価のあいだ  
カナ センゴ キョウイクガク ニ オケル 「キョウト ガクハ」 : セイジテキ ヒハン ト テツガクテキ サイヒョウカ ノ アイダ  
ローマ字 Sengo kyoikugaku ni okeru "Kyoto gakuha" : seijiteki hihan to tetsugakuteki saihyoka no aida  
別タイトル
名前 What does the ''Kyoto School'' mean for the postwar pedagogical situation?  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 山田, 真由美  
カナ ヤマダ, マユミ  
ローマ字 Yamada, Mayumi  
所属 慶應義塾大学大学院社会学研究科教育学専攻後期博士課程3年  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 慶應義塾大学大学院社会学研究科  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク ダイガクイン シャカイガク ケンキュウカ  
ローマ字 Keio gijuku daigaku daigakuin shakaigaku kenkyuka  
日付
出版年(from:yyyy) 2015  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 : 社会学心理学教育学 : 人間と社会の探究  
翻訳 Studies in sociology, psychology and education : inquiries into humans and societies  
 
80  
2015  
 
開始ページ 55  
終了ページ 71  
ISSN
0912456X  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
Kyoto School is the name given to a group of philosophers who studied the thought of nothingness around Kitaro Nishida and Hajime Tanabe at Kyoto University, where this philosophical movement was created in Japan, especially from the 1920s to the end of the war. Thereafter, however, postwar scholars accused these philosophers of active war advocacy. For example, in the meeting "Japan and the Situation of World History" planned by the famous magazine Chuo-Koron in 1941, the members of Kyoto School such as Masaaki Kosaka and Keiji Nishitani, discussed the positive implications of Japan's participation in the Pacific War. Therefore, for postwar scholars and intellectuals, Kyoto School cannot be excluded from the responsibility for the affirmation of the war participation.
This type of situation surrounding Kyoto School is almost the same as that of the discipline of pedagogy. Because the postwar reformation of education began with a strong contrition for "ultra-nationalism" during the war, the accusation against Kyoto School has been more intense. But after the advent of postmodernism, pedagogy, in turn, attempted to re-evaluate the potential of the Kyoto School's principles. This reconsideration is not only an important breakthrough but also makes studying the Kyoto School more difficult. The problem is that the later Kyoto School, founded after the advent of postmodernism, differs completely from the earlier Kyoto School, which dealt with the tragedy of the Pacific War. In fact, the recent re-evaluation of the Kyoto School in the discipline of pedagogy has not addressed the matter of its responsibility for committing positively to the war. Why did this situation occur? I found that previous studies attempting to re-evaluate the Kyoto School's educational principles have a general negative attitude about its historical philosophy and do not mention its wartime ideologies. To consider what the Kyoto School is and discuss its educational philosophy in a deserving manner, this study suggested the significance of studying its historical philosophy, including the theory of the nation and ethos as the issue of education.
 
目次

 
キーワード
Kyoto School  

postwar situation of pedagogy  

postmodern  

philosophy of world history  

overcoming the modern age  
NDC
 
注記
論文
 
言語
日本語  

英語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Departmental Bulletin Paper  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Aug 03, 2018 15:15:56  
作成日
Feb 02, 2016 09:10:00  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
Aug 3, 2018    著者 著者ID,抄録 内容 を変更
 
インデックス
/ Public / 社会学研究科 / 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 / 80 (2015)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 出生率及び教育投... (387) 1st
2位 『疱瘡除』と『寿... (376)
3位 731部隊と細菌戦 ... (352)
4位 新自由主義に抗す... (338)
5位 物語に基づく反復... (273)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 中和滴定と酸塩基... (723) 1st
2位 アセトアニリドの... (561)
3位 日本における美容... (445)
4位 学生の勉強方法に... (424)
5位 新参ファンと古参... (373)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース