慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN0006957X-00000078-0031  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN0006957X-00000078-0031.pdf
Type :application/pdf Download
Size :482.9 KB
Last updated :Jan 22, 2015
Downloads : 2040

Total downloads since Jan 22, 2015 : 2040
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル ヴィンセント・ティントのラーニング・コミュニティ論 : 学生の学問的生活を共同化する試み  
カナ ヴィンセント・ティント ノ ラーニング・コミュニティロン : ガクセイ ノ ガクモンテキ セイカツ オ キョウドウカ スル ココロミ  
ローマ字 Vinsento Tinto no raningu komyunitiron : gakusei no gakumonteki seikatsu o kyodoka suru kokoromi  
別タイトル
名前 Vincent Tinto's idea of learning communities: an attempt to make the academic life of students cooperative  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 間篠, 剛留  
カナ マシノ, タケル  
ローマ字 Mashino, Takeru  
所属 慶應義塾大学大学院教育学専攻博士課程3年  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 慶應義塾大学大学院社会学研究科  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク ダイガクイン シャカイガク ケンキュウカ  
ローマ字 Keio gijuku daigaku daigakuin shakaigaku kenkyuka  
日付
出版年(from:yyyy) 2014  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 : 社会学心理学教育学 : 人間と社会の探究  
翻訳 Studies in sociology, psychology and education : inquiries into humans and societies  
 
78  
2014  
 
開始ページ 31  
終了ページ 46  
ISSN
0912456X  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
This study examines the possibility of learning communities (LCs) becoming more cooperative by reviewing the relationship between the concepts of "learning" and "study" as represented in Vincent Tinto's ideas on higher education. 
Tinto's conception of learning and study has three salient features: (1) learning is a more wide-ranging concept than study; (2) learning facilitates a "seamless" educational environment; and (3) the concept of study, as well as that of learning, emphasizes the importance of working together. With regard to the first point, Tinto views LCs as a way of supporting academically under-prepared students. In recent years, the presence of students from low-income or minority backgrounds has increased in the higher education system in the U.S. These students are often academically under-prepared, and therefore less likely to adapt successfully to the traditional concept of study as they will encounter it in college. Tinto hopes to support these students by emphasizing learning that includes a wide range of activities and is based on collaborative effort. This learning can serve to bridge the academic–social divide that often hampers students' college life. In these circumstances, Tinto thinks LCs can provide academic and social support to students. However, the core of higher education is not likely to change merely to help academically under-prepared students adapt to study; hence, Tinto suggests a new possibility with regard to the second point, i.e., the importance of working together while studying. Study has often been perceived as involving long hours spent alone at a desk. Tinto attempts to change this perception. Some overlaps exist between learning and study in Tinto's theory, indicating that Tinto understands study as an experience that involves working together: students experience learning in LCs and then study together. Few arguments have connected study and collaborative learning in this manner and Tinto attempts to connect them through LCs.
 
目次

 
キーワード
learning communities  

higher education  

Vincent Tinto  

learning  

study  

ラーニング・コミュニティ  

アメリカ高等教育  

ヴィンセント・ティント  

ラーニング  

スタディ  
NDC
 
注記
論文
 
言語
日本語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Departmental Bulletin Paper  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Apr 27, 2015 10:05:47  
作成日
Jan 22, 2015 12:33:23  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
Apr 27, 2015    フリーキーワード, 抄録 を変更
Apr 27, 2015    著者 を変更
 
インデックス
/ Public / 社会学研究科 / 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 / 78 (2014)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 出生率及び教育投... (850) 1st
2位 『うつほ物語』俊... (489)
3位 新自由主義に抗す... (380)
4位 731部隊と細菌戦 ... (367)
5位 『疱瘡除』と『寿... (308)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 Predicting crypt... (2457) 1st
2位 家族主義と個人主... (1915)
3位 中和滴定と酸塩基... (616)
4位 猫オルガンとはな... (535)
5位 学生の勉強方法に... (515)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース