アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
AN0006957X-00000074-0069.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:591.6 KB
|
Last updated |
:Apr 10, 2013 |
Downloads |
: 7231 |
Total downloads since Apr 10, 2013 : 7231
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
家族環境が子どもの教育的地位に与える影響 : 生活習慣に注目して
|
カナ |
カゾク カンキョウ ガ コドモ ノ キョウイクテキ チイ ニ アタエル エイキョウ : セイカツ シュウカン ニ チュウモク シテ
|
ローマ字 |
Kazoku kankyo ga kodomo no kyoikuteki chii ni ataeru eikyo : seikatsu shukan ni chumoku shite
|
|
別タイトル |
名前 |
The effect of family environment on educational attainment : the effect of daily habits
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
岩瀬, 晋
|
カナ |
イワセ, ススム
|
ローマ字 |
Iwase, Susumu
|
所属 |
慶應義塾大学社会学研究科社会学専攻
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
名前 |
慶應義塾大学大学院社会学研究科
|
カナ |
ケイオウ ギジュク ダイガク ダイガクイン シャカイガク ケンキュウカ
|
ローマ字 |
Keio gijuku daigaku daigakuin shakaigaku kenkyuka
|
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
2012
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 : 社会学心理学教育学 : 人間と社会の探究
|
翻訳 |
Studies in sociology, psychology and education : inquiries into humans and societies
|
巻 |
|
号 |
74
|
年 |
2012
|
月 |
|
開始ページ |
69
|
終了ページ |
82
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
It is well known that family environment greatly affects educational attainment, but little is known about the family environments. This study investigates the effects of family environment, excluding family background (social origin) and family structure (sibling configuration), on educational attainment. This analysis uses four variables as an index of family environment: degrees of parents' enthusiasm for education, warmth of the home, and frequencies of having breakfast and brushing teeth. A multi-regression analysis using JLPS (Japanese Life Course Panel Survey) revealed that parents' high enthusiasm for education and high frequency of having breakfast positively affect students' school record (self-evaluation of scholastic performances at junior high school) and educational attainment, but warmth of the home negatively affects school record. Further, the frequency of brushing teeth has no effect, and students' school record has a positive effect on educational attainment. Thus, the results suggest that family environment directly and indirectly affects educational attainment via school records.
|
|
目次 |
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
Departmental Bulletin Paper
|
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|