慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN0006957X-00000074-0055  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN0006957X-00000074-0055.pdf
Type :application/pdf Download
Size :547.6 KB
Last updated :Apr 10, 2013
Downloads : 4058

Total downloads since Apr 10, 2013 : 4058
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 柳田國男が前近代に見出した「感化の教育」 : 「前代教育」の特質を構造化する手がかりとして  
カナ ヤナギタ クニオ ガ ゼンキンダイ ニ ミイダシタ 「カンカ ノ キョウイク」 : 「ゼンダイ キョウイク」 ノ トクシツ オ コウゾウカスル テガカリ ト シテ  
ローマ字 Yanagita Kunio ga zenkindai ni miidashita "kanka no kyoiku" : "zendai kyoiku" no tokushitsu o kozokasuru tegakari to shite  
別タイトル
名前 The pre-modern educational influence of Yanagita Kunio : suggesting the structural characteristics of early modern education  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 渡部, 恭子  
カナ ワタナベ, キョウコ  
ローマ字 Watanabe, Kyoko  
所属 慶應義塾大学社会学研究科教育学専攻博士課程  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 慶應義塾大学大学院社会学研究科  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク ダイガクイン シャカイガク ケンキュウカ  
ローマ字 Keio gijuku daigaku daigakuin shakaigaku kenkyuka  
日付
出版年(from:yyyy) 2012  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 : 社会学心理学教育学 : 人間と社会の探究  
翻訳 Studies in sociology, psychology and education : inquiries into humans and societies  
 
74  
2012  
 
開始ページ 55  
終了ページ 67  
ISSN
0912456X  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
Folklorist Yanagita Kunio, considered the founder of Japanese folklore, left many documents in pedagogy and folklore suggesting methods for Japanese education in the early modern period. He accepted and advocated the value of early modern education, especially folk narratives, and criticized the tendency to deny the existence of early modern education because of the assumption that education began in the modern age.
Shoji Kazuaki, a pioneering researcher on Yanagita Kunio in Japanese pedagogy, has listed Yanagita's words regarding early modern education. We need to structure those words to identify the characteristics of early modern education. This paper focuses on the word "influence" and analyzes its position in Shoji's lists. 
The study finds that, unlike the other words, "influence" reveals a weakness of early modern education because Yanagita was reluctant to use this word to describe it. However, he admitted this weakness and sought an advantage of early modern education not present in modern education.
 
目次

 
キーワード
Yanagita Kunio  

early modern education  

educational "influence"  

folkways  

structuring  

柳田國男  

「前代教育」  

「感化」  

習俗  

構造化  
NDC
 
注記
論文
 
言語
日本語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Departmental Bulletin Paper  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Apr 10, 2013 09:00:00  
作成日
Apr 10, 2013 09:00:00  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 社会学研究科 / 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 / 74 (2012)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 『疱瘡除』と『寿... (384) 1st
2位 731部隊と細菌戦 ... (362)
3位 新自由主義に抗す... (339)
4位 出生率及び教育投... (324)
5位 物語に基づく反復... (290)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 中和滴定と酸塩基... (724) 1st
2位 アセトアニリドの... (568)
3位 日本における美容... (436)
4位 学生の勉強方法に... (417)
5位 新参ファンと古参... (342)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース