慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN0006957X-00000073-0015  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN0006957X-00000073-0015.pdf
Type :application/pdf Download
Size :1.2 MB
Last updated :Apr 10, 2013
Downloads : 1811

Total downloads since Apr 10, 2013 : 1811
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 文脈とマンガの表現形式が読み方略に与える影響  
カナ ブンミャク ト マンガ ノ ヒョウゲン ケイシキ ガ ヨミ ホウリャク ニ アタエル エイキョウ  
ローマ字 Bunmyaku to manga no hyogen keishiki ga yomi horyaku ni ataeru eikyo  
別タイトル
名前 The effect of contexts and expression styles of Manga on strategies used when reading Manga  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 玉田, 圭作  
カナ タマダ, ケイサク  
ローマ字 Tamada, Keisaku  
所属 慶應義塾大学大学院社会学研究科教育学専攻後期博士課程3年  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 慶應義塾大学大学院社会学研究科  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク ダイガクイン シャカイガク ケンキュウカ  
ローマ字 Keio gijuku daigaku daigakuin shakaigaku kenkyuka  
日付
出版年(from:yyyy) 2012  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 : 社会学心理学教育学 : 人間と社会の探究  
翻訳 Studies in sociology, psychology and education : inquiries into humans and societies  
 
73  
2012  
 
開始ページ 15  
終了ページ 28  
ISSN
0912456X  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
This paper examined the effect of contexts and expression styles of manga on two strategies used when reading manga; global-local and picture-language focus strategies. In the experiment, 37 university students were asked to read the manga for the purpose of learning (study instruction condition) or to read it as you usually do (daily life instruction condition). After they read either a style of manga which had much verbal description (verbal manga), or another style of manga which had much pictures as well as verbal description jointly (picture-verbal manga), they answered questions about their use of global-local and picture-language focus strategies. Then they proceeded to the other instruction condition and read the other expression style of manga, so every participant was assigned to both instruction conditions and expression styles of manga. Two-way ANOVA showed the main effects of contexts and expression styles of manga were significant on both strategies, whereas the interactions were not significant. It meant participants used the local and language focus strategy in study instruction condition while they used the global and picture focus strategy in daily life instruction condition, and they took the local and language focus strategy in verbal manga meanwhile the global and picture focus strategy in picture-verbal manga. This result suggested participants changed their reading strategies in different contexts and expression styles of manga flexibly.
 
目次

 
キーワード
 
NDC
 
注記
論文
 
言語
日本語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Departmental Bulletin Paper  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Apr 10, 2013 09:00:00  
作成日
Apr 10, 2013 09:00:00  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 社会学研究科 / 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 / 73 (2012)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 出生率及び教育投... (463) 1st
2位 『疱瘡除』と『寿... (352)
3位 731部隊と細菌戦 ... (344)
4位 新自由主義に抗す... (332)
5位 物語に基づく反復... (250)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 中和滴定と酸塩基... (713) 1st
2位 猫オルガンとはな... (549)
3位 アセトアニリドの... (546)
4位 日本における美容... (465)
5位 学生の勉強方法に... (446)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース