慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN0006957X-00000072-0109  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN0006957X-00000072-0109.pdf
Type :application/pdf Download
Size :419.9 KB
Last updated :Apr 10, 2013
Downloads : 2055

Total downloads since Apr 10, 2013 : 2055
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 宮崎県の旧制中学校と受験準備教育 : 宮崎中学校を事例として  
カナ ミヤザキケン ノ キュウセイ チュウガッコウ ト ジュケン ジュンビ キョウイク : ミヤザキ チュウガッコウ オ ジレイ ト シテ  
ローマ字 Miyazakiken no kyusei chugakko to juken junbi kyoiku : Miyazaki chugakko o jirei to shite  
別タイトル
名前 Middle school and the education for the entrance exam in Miyazaki prefecture : a case study on Miyazaki middle school  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 吉野, 剛弘  
カナ ヨシノ, タケヒロ  
ローマ字 Yoshino, Takehiro  
所属 東京電機大学情報環境学部講師  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 慶應義塾大学大学院社会学研究科  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク ダイガクイン シャカイガク ケンキュウカ  
ローマ字 Keio gijuku daigaku daigakuin shakaigaku kenkyuka  
日付
出版年(from:yyyy) 2011  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 : 社会学心理学教育学 : 人間と社会の探究  
翻訳 Studies in sociology, psychology and education : inquiries into humans and societies  
 
72  
2011  
 
開始ページ 109  
終了ページ 122  
ISSN
0912456X  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
This thesis clarifies how the education for the entrance exam to advanced schools developed in a local area focusing on the hoshu-ka (supplementary course) and Yobikyoiku-koshujo (preparatory school) founded in Miyazaki Middle School.
Students who go on to advanced schools from Miyazaki prefecture were considered fewer than those from neighboring prefectures. This was made an issue in the foundation of Yobi-kyoiku-koshujo. It was one of the solutions to the issue, however, it survived only for one year.
Hoshu-ka's curriculum contained English, mathematics, kokugo-oyobi-kanbun (Japanese and Chinese classics), physics, chemistry and natural history. And again, there was a discussion of adding history and geography to the hoshu-ka's curriculum in the Meiji era. But after 1922 subjects in the curriculum was decreased to three: English, mathematics and kokugo-oyobi-kanbun. Students couldn't pass the entrance exam because most advanced schools assigned in the entrance exam more than three subjects above mentioned.
Hoshu-ka in Miyazaki Middle School didn't respond sufficiently to the demand of the student who hoped for going on to an advanced school. Some students passed the entrance exam by withdrawing the hoshu-ka in Miyazaki Middle School and reentering other preparatory school in Tokyo etc.
 
目次

 
キーワード
 
NDC
 
注記
論文
 
言語
日本語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Departmental Bulletin Paper  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Apr 10, 2013 09:00:00  
作成日
Apr 10, 2013 09:00:00  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 社会学研究科 / 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 / 72 (2011)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 『疱瘡除』と『寿... (397) 1st
2位 731部隊と細菌戦 ... (363)
3位 新自由主義に抗す... (343)
4位 物語に基づく反復... (304)
5位 出生率及び教育投... (294)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 中和滴定と酸塩基... (739) 1st
2位 アセトアニリドの... (573)
3位 日本における美容... (438)
4位 学生の勉強方法に... (416)
5位 新参ファンと古参... (360)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース