アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
AN0006957X-00000070-0073.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:739.0 KB
|
Last updated |
:Apr 10, 2013 |
Downloads |
: 2538 |
Total downloads since Apr 10, 2013 : 2538
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
楽器と音律の合理化における<身体感覚>の変遷 : マックス・ウェーバー音楽論再考
|
カナ |
ガッキ ト オンリツ ノ ゴウリカ ニ オケル <シンタイ カンカク> ノ ヘンセン : マックス・ウェーバー オンガクロン サイコウ
|
ローマ字 |
Gakki to onritsu no gorika ni okeru <shintai kankaku> no hensen : Makkusu Weba ongakuron saiko
|
|
別タイトル |
名前 |
The changes of "human sense" on rationalizations of musical instruments and temperaments: rethinking Max Weber's thesis of music
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
寺前, 典子
|
カナ |
テラマエ, ノリコ
|
ローマ字 |
Teramae, Noriko
|
所属 |
慶應義塾大学大学院社会学研究科社会学専攻博士課程
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
名前 |
慶應義塾大学大学院社会学研究科
|
カナ |
ケイオウ ギジュク ダイガク ダイガクイン シャカイガク ケンキュウカ
|
ローマ字 |
Keio gijuku daigaku daigakuin shakaigaku kenkyuka
|
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
2010
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 : 社会学心理学教育学 : 人間と社会の探究
|
翻訳 |
Studies in sociology, psychology and education : inquiries into humans and societies
|
巻 |
|
号 |
70
|
年 |
2010
|
月 |
|
開始ページ |
73
|
終了ページ |
90
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
Music has been thriving to be the site of an endless competition between two aspects of human beings; a rational (mechanical) aspect and an aspect that cannot be determined by rationality (sensible). In Max Weber's The Sociology of Music: The Rational and Social Foundations of Music, he contrasts rationalizations of many kinds of ethnic, ancient, and modern music to western classical music, concerning what had brought modern western classical music to fruition. Weber concludes that the piano is a successful form of a rationalization of keyboards in western classical music.
This study is concerned with the rationalizations of instruments and temperaments through two contrasting aspects; a rational aspect would be a mechanical aspect, while an aspect which cannot be determined by rationality would be a "human sense." Most musical instruments that are used in western classical music have experienced structural rationalizations such as that of the piano. In terms of the construction of the instruments, the flute in particular has been employing the equal temperament and has changed a scientific instrument that is prior to a mechanical aspect just like the piano. On the other hand, in terms of performance, the flute has kept its pure intonation that is based on the "human sense," contrasting to the piano whose tones have deteriorated because of rationalization. Consequently, this paper would find that musical rationalizations are processes of changing rationality to an aspect of "human sense" and a mechanical aspect of things. The more modern a musical rationalization is, the less rational its "human sense" becomes.
|
|
目次 |
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
Departmental Bulletin Paper
|
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
Apr 26, 2013 | | タイトル, フリーキーワード, タイトル タイトル, タイトル カナ, タイトル ローマ字, 抄録 を変更 |
|
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|