慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN0006957X-00000065-0069  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN0006957X-00000065-0069.pdf
Type :application/pdf Download
Size :1.7 MB
Last updated :May 18, 2010
Downloads : 2758

Total downloads since May 18, 2010 : 2758
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 「家庭教育」の普及プロセスにおける家族と小学校 : 1920-1930年代の神奈川県下の事例から  
カナ 「カテイ キョウイク」 ノ フキュウ プロセス ニ オケル カゾク ト ショウガッコウ : 1920-1930ネンダイ ノ カナガワ ケンカ ノ ジレイ カラ  
ローマ字 "Katei kyoiku" no fukyu purosesu ni okeru kazoku to shogakko : 1920-1930nendai no Kanagawa kenka no jirei kara  
別タイトル
名前 Families and elementary schools in the popularization of education by "Katei" : case study on the 1920-1930s in Kanagawa Prefecture  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 青山, 桂子  
カナ アオヤマ, ケイコ  
ローマ字 Aoyama, Keiko  
所属 慶應義塾大学大学院社会学研究科教育学専攻修士課程修了  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 慶應義塾大学大学院社会学研究科  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク ダイガクイン シャカイガク ケンキュウカ  
ローマ字 Keio gijuku daigaku daigakuin shakaigaku kenkyuka  
日付
出版年(from:yyyy) 2007  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 : 社会学心理学教育学 : 人間と社会の探究  
翻訳 Studies in sociology, psychology and education : inquiries into humans and societies  
 
65  
2007  
 
開始ページ 69  
終了ページ 86  
ISSN
0912456X  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
"Modern family" in Japan is referred to as "katei" (home), substantialized by thenew middle-class in cities during the Taisho Era. Within "katei," children  were subject to protection and education. Previous studies suggest that "katei"  to spread to other classes through the  awareness of families in the new middle class and governmental policies, forming the basis of how typical families today consider the issues of education.  This paper was aimed to study the process of how the concept of education by "katei" came to be accepted in rural villages. I have studied the relationship  between families and elementary schools in Kanagawa Prefecture during the late Taisho Era and early Showa Era. Practice of teachers in Kanagawa were based  on a mix of two views towards "katei" as target of enlightenment, and for the purpose of encouraging attention to children. Social situations caused changes  in teachers' perception. Meanwhile, these cases also suggest that there were potentials for cooperation between families and schools at that time.
 
目次

 
キーワード
 
NDC
 
注記
論文
 
言語
日本語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Departmental Bulletin Paper  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
May 18, 2010 09:00:00  
作成日
May 18, 2010 09:00:00  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 社会学研究科 / 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 / 65 (2007)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 731部隊と細菌戦 ... (392) 1st
2位 新自由主義に抗す... (361)
3位 物語に基づく反復... (339)
4位 出生率及び教育投... (254)
5位 光増感反応を用い... (248)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 中和滴定と酸塩基... (698) 1st
2位 アセトアニリドの... (531)
3位 日本における美容... (418)
4位 学生の勉強方法に... (417)
5位 Genotype-phenoty... (388)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース