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AN0006957X-00000063-0073  
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本文公開日
 
タイトル
タイトル 観光資源としての歴史空間 : 長崎市出島和蘭商館跡の復元整備事業  
カナ カンコウ シゲン トシテ ノ レキシ クウカン : ナガサキシ デジマ オランダ ショウカンアト ノ フクゲン セイビ ジギョウ  
ローマ字 Kanko shigen toshite no rekishi kukan : Nagasakishi Dejima Oranda shokanato no fukugen seibi jigyo  
別タイトル
名前 Historical space as tourism resource: a case of the project "Dejima Historic Site Renovation" in Nagasaki City  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 織田, 竜也  
カナ オダ, タツヤ  
ローマ字 Oda, Tatsuya  
所属 東京大学空間情報科学研究センター(文化人類学・経済人類学)  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 慶應義塾大学大学院社会学研究科  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク ダイガクイン シャカイガク ケンキュウカ  
ローマ字 Keio gijuku daigaku daigakuin shakaigaku kenkyuka  
日付
出版年(from:yyyy) 2006  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 : 社会学心理学教育学 : 人間と社会の探究  
翻訳 Studies in sociology, psychology and education : inquiries into humans and societies  
 
63  
2006  
 
開始ページ 73  
終了ページ 85  
ISSN
0912456X  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
This paper considers a case that the historical space is reconstructed as tourism resource. We study the process and contemporary situation of the  project "Dejima Historic Site Renovation " in Nagasaki. Here, "Historical Space" means the space lost in the present but was to be in the past.  We think that reconstruction of these types of space means that they revive reality belongs to the past through various intellectual activities of human beings. Dejima is a land fill constructed in 1634. Tokugawa government closed Japan and moved Dutch trading house from Hirado to Dejima in 1641.  After that Dejima is the only international contact point through the Japanese periods of isolation.
 Our philosophical interest is this. Why do they want lost historical space? How do they come reach a decision of authenticity of the past? And  by what means do they claim the effectiveness as tourism resource? It is not a few that a local  government gets involved in the development of tourism resource. However, in the case of the "Dejima Historic Site Renovation," the uniqueness of historical features of Dejima has an impact on this project.  This uniqueness is very simple, that is "OGIGATA" spreads out like fan, the figure of Dejima. The "Renovation"  of Dejima as historical space depends on the revival of this "OGIGATA" features. They spent energy to expose this features. They call this activity "KENZAIKA," that is actualization of  "OGIGATA" features. It is called; "OGIGATA" is the original "symbol" of Dejima. Its perfect revival means the reconstruction of the historical space,  plays a role as historic site and has authenticity as tourism resource.
 First, this paper checks the review articles of sociology and anthropology of tourism. Second, we study the process of the project "Dejima Historic Site  Renovation" in Nagasaki. Third, we look at contemporary situation; a local government collects the admission fee. We see that the collection of admission fee means obviously the commoditization of the space. However at the same time, by this setting,  Dejima has been separated from the daily life space. People have aconsciousness of the specific properties. So we think that it means "socio-economic actualization"  of Dejima as a result of this study.
 
目次

 
キーワード
 
NDC
 
注記
論文
 
言語
 
資源タイプ
text  
ジャンル
Departmental Bulletin Paper  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Jun 03, 2010 09:00:00  
作成日
Jun 03, 2010 09:00:00  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 社会学研究科 / 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 / 63 (2006)
 
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