慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
AN00003152-00000082-0023  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
AN00003152-00000082-0023.pdf
Type :application/pdf Download
Size :523.6 KB
Last updated :Jan 28, 2021
Downloads : 397

Total downloads since Jan 28, 2021 : 397
 
Release Date
 
Title
Title 教員と学校図書館担当者の協働に求められる組織構成員の能力の育成 : センゲの「学習する組織論」の視点から  
Kana キョウイン ト ガッコウ トショカン タントウシャ ノ キョウドウ ニ モトメラレル ソシキ コウセイイン ノ ノウリョク ノ イクセイ : センゲ ノ「ガクシュウスル ソシキロン」ノ シテン カラ  
Romanization Kyōin to gakkō toshokan tantōsha no kyōdō ni motomerareru soshiki kōseiin no nōryoku no ikusei : Senge no "gakushūsuru soshikiron" no shiten kara  
Other Title
Title Fostering the ability of organizational members such as teachers and school library staff to cooperate based on Senge's "learning organization" philosophy  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 松本, 美智子  
Kana マツモト, ミチコ  
Romanization Matsumoto, Michiko  
Affiliation 筑波大学大学院図書館情報メディア研究科博士後期課程  
Affiliation (Translated) Graduate School of Library, Information and Media Studies, University of Tsukuba  
Role  
Link  
Edition
 
Place
東京  
Publisher
Name 三田図書館・情報学会  
Kana ミタ トショカン ジョウホウ ガッカイ  
Romanization Mita toshokan jōhō gakkai  
Date
Issued (from:yyyy) 2019  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
 
Source Title
Name Library and information science  
Name (Translated)  
Volume  
Issue 82  
Year 2019  
Month  
Start page 23  
End page 45  
ISSN
03734447  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
【目的】学校教育において学校図書館活用教育が十分に定着していない理由は, 学校図書館が学校の下位組織であるにも関わらず, 学校と学校図書館に組織的な連携がないことによると考えられる。そこで本研究では, 学校と学校図書館の組織的課題を踏まえ, 両組織間の連携の基盤となる教員と学校図書館担当者 (司書教諭, 学校司書) の協働に着目し, 組織の構成員が協働を生み出すために学習すべき能力を検討し, それを育成する具体的な方法を考察することを目的とした。
【方法】学校教育における教員間の協働の消失や学校図書館活用教育における教員と学校図書館担当者の協働不足の要因を明らかにするために, 学校と学校図書館の経営に関する文献研究を行った。次に, 経営学における組織論を比較検討し, これらの要因を改善するために適用する組織論を理論的に検討し, センゲの「学習する組織論」を選択した。そして, この「学習する組織論」の視点から, 両組織構成員が協働を生み出すために必要な能力とその育成法について考察した。
【結果】教員と学校図書館担当者間に協働を生み出すには, 組織構成員に3つの能力 (3つのコア・コンピタンス) ①志を育成する能力, ②省察的に対話する能力, ③複雑性を理解する能力が必要であり, 組み合わせて使うことで高い効果を上げることができる。その育成には, ①自己マスタリー : 個人のビジョンを構築すること, ②共有ビジョン : 集団のビジョンを構築すること, ③メンタルモデル : 個人の固定観念を乗り越え省察的な対話をすること,④チーム学習 : チーム力を創り出すこと,⑤システム思考 : 全体像を見ることで本質を見出すことの5つの方法 (5つのディシプリン) を組織構成員がそれぞれ実行することにより可能であることが考察された。組織構成員間に協働が構築されると, 学校と学校図書館は学習する組織に改革され, 組織間の連携が生み出されることが示唆された。
Purpose: The reason that education promoting utilization of the school library is not well established in the curriculum is the lack of systematic cooperation between schools and school libraries, even though the school library is a subordinate organization of the school. This study focused on collaborative interaction between teachers and school library staff (teacher librarians, school librarians), which forms the basis of cooperation between schools and libraries; examined learning abilities of each member of the organization; and considered methods of nurturing such abilities. 
Methods: A review of literature on the management of schools and school libraries enabled the identification of factors related to diminished co-operation between teachers and librarians as well as educational programs concerning utilization of school libraries. Then, various organization theories were comparatively assessed to consider the theory best suited to improving the abovementioned factors, and Peter Senge's "learning organization” theory was selected. The abilities necessary for collaboration were then examined from this viewpoint.
Result: To foster collaboration among members of each organization, there are three core competencies. It is necessary to be able to: (1) foster drive,(2) carry on introspective dialogue, and (3) understand complexity. To cultivate such abilities, each member of each organization must develop five methods or disciplines, including (1) self-mastery: building an individual vision (2) shared vision: building the group’s vision; (3)  mental modeling: overcoming stereotyping of individuals and carrying on conscientious dialogue; (4) team learning: creating team power; and (5) systemic thinking: identifying a target’s essence by considering the whole picture. The results suggest that collaboration among members of each organization remodels schools and school libraries into learning organizations and creates inter-organizational collaboration.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note
原著論文
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Journal Article  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Jan 28, 2021 10:25:54  
Creation date
Jan 28, 2021 10:25:54  
Registerd by
mediacenter
 
History
Jan 28, 2021    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Faculty of Letters / Library and information science / 82 (2019)
 
Related to