慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
AN00003152-00000082-0001  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
AN00003152-00000082-0001.pdf
Type :application/pdf Download
Size :573.1 KB
Last updated :Jan 28, 2021
Downloads : 1300

Total downloads since Jan 28, 2021 : 1300
 
Release Date
 
Title
Title 学校図書館の選書業務における担当者の意識の構造と課題 : 公立中学校の学校図書館担当者へのインタビュー調査をもとに  
Kana ガッコウ トショカン ノ センショ ギョウム ニ オケル タントウシャ ノ イシキ ノ コウゾウ ト カダイ : コウリツ チュウガッコウ ノ ガッコウ トショカン タントウシャ エノ インタビュー チョウサ オ モト ニ  
Romanization Gakkō toshokan no sensho gyōmu ni okeru tantōsha no ishiki no kōzō to kadai : kōritsu chūgakkō no gakkō toshokan tantōsha eno intabyū chōsa o moto ni  
Other Title
Title Structure of staff awareness and challenges in the resource selection in school libraries : interview survey of school library staff in public junior high schools  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 斎藤, 純  
Kana サイトウ, ジュン  
Romanization Saitō, Jun  
Affiliation 筑波大学大学院図書館情報メディア研究科  
Affiliation (Translated) Graduate School of Library, Information and Media Studies, University of Tsukuba  
Role  
Link  
Edition
 
Place
東京  
Publisher
Name 三田図書館・情報学会  
Kana ミタ トショカン ジョウホウ ガッカイ  
Romanization Mita toshokan jōhō gakkai  
Date
Issued (from:yyyy) 2019  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
 
Source Title
Name Library and information science  
Name (Translated)  
Volume  
Issue 82  
Year 2019  
Month  
Start page 1  
End page 22  
ISSN
03734447  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
【目的】本研究の目的は, 中学校の学校図書館における選書に対する学校図書館担当者の意識の構造を明らかにし, 選書業務の現状と課題を考察することである。
【方法】公立中学校の学校図書館において, 選書業務を中心的に担っている学校図書館担当者20 名を対象に, 選書の主要な業務に関する質問を中心に, 半構造化インタビューの形式による調査を行った。インタビューに要した時間は約60 ~ 90 分程度であり, 得られたインタビューデータを, 質的データ分析法の手法を用いて分析を行った。
【結果】分析の結果, 中学校の学校図書館の選書業務に影響を及ぼす担当者の意識として「図書館の機能」, 「選書の規定」, 「選書の手段」, 「バランスの調整」, 「選書のリスク」の5つから構成される概念カテゴリーを生成し, それらの構造を明らかにすることができた。さらに, 各概念カテゴリーの選書に関する課題に対し横断的な分析を加えた結果, 総合的な問題として「スキルアップの問題」と「時間的な問題」という2つが, 今後の選書業務における特に重要な課題として存在することが導き出された。
Purpose: This research aimed at identifying the structure of awareness of the staff that selects resources for school libraries in junior high schools and at examining the current conditions and associated challenges of the work of selecting resources.
Methods: A semi-structured interview survey was conducted with 20 school library staff members who are in charge of selecting resources for the libraries by mainly asking questions about the primary task of selecting resources. Each interview lasted for 60‒90 minutes, and a qualitative data analysis method was used to analyze the interview data.
Results: Staff awareness, which influences their selection task, could be categorized into the following five concepts: the library’s function, rules for selection, the method of selection, balance required in the resource selection process, and risks associated with the selection. Subsequently, it became possible to identify how these concepts are formed. Furthermore, a cross-sectional analysis of the obtained data regarding the challenges of resource selection work helped deduce that there are two general problems that are seen as particularly important issues associated with the resource selection task: improvement of the staff’s required skills and staff time available for the task.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note
原著論文
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Journal Article  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Jan 28, 2021 10:25:54  
Creation date
Jan 28, 2021 10:25:54  
Registerd by
mediacenter
 
History
Jan 28, 2021    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Faculty of Letters / Library and information science / 82 (2019)
 
Related to