慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
AN00003152-00000079-0137  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
AN00003152-00000079-0137.pdf
Type :application/pdf Download
Size :508.3 KB
Last updated :Aug 22, 2019
Downloads : 2982

Total downloads since Aug 22, 2019 : 2982
 
Release Date
 
Title
Title 探究学習のための一般的ルーブリックの開発  
Kana タンキュウ ガクシュウ ノ タメ ノ イッパンテキ ルーブリック ノ カイハツ  
Romanization Tankyū gakushū no tame no ippanteki rūburikku no kaihatsu  
Other Title
Title Development of a general rubric for the inquiry learning  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 大作, 光子  
Kana ダイサク, ミツコ  
Romanization Daisaku, Mitsuko  
Affiliation 明星学園中学校  
Affiliation (Translated) Myojo Gakuen Junior High School  
Role  
Link  
Edition
 
Place
東京  
Publisher
Name 三田図書館・情報学会  
Kana ミタ トショカン ジョウホウ ガッカイ  
Romanization Mita toshokan jōhō gakkai  
Date
Issued (from:yyyy) 2018  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
 
Source Title
Name Library and information science  
Name (Translated)  
Volume  
Issue 79  
Year 2018  
Month  
Start page 137  
End page 158  
ISSN
03734447  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
【目的】ルーブリックは学習過程の到達目標を示すことができるツールであり, 学習過程を重視する探究学習の評価指標として適している。本研究では, 日本の探究学習で利用可能な一般的ルーブリックを開発することを目的とする。
【方法】まず, 米国において実際に開発・利用されているルーブリックの現状と課題を検討し, その検討結果に基づいて原案を作成する。次に, 以下の3つの段階を経て試案を作成する。(1) 日本の学校図書館実務関係者らによって原案を検討する。(2) 日本の教育実践の成果や学習指導要領などの検討をおこない, 原案を修正する。(3) 修正した結果について, 学校図書館実務関係者らと筆者の間で検討して試案を作成する。最後に, 専門家への聞き取りをおこない, 試案の妥当性を確認して探究学習のための一般的ルーブリックとして確定する。
【結果】開発したルーブリックの名称をi-Rubric とした。i-Rubric の評価規準は9つあり, 各評価規準に含まれる下位規準は小学校版では33項目, 中学校版と高等学校版は全38項目である。評価のための尺度は, 小学校高学年版は3段階, 中学校版と高等学校版は4段階である。最後に, 探究学習のための一般的ルーブリックの開発過程, i-Rubric の形式に関する特徴, i-Rubric 活用の留意点について考察し, i-Rubric が評価のツールとして適切であると結論づけた。
Purpose: A rubric is a tool that can be used to measure achievements during the learning process. It is suitable as an assessment tool in inquiry learning and emphasizes the learning process. The
purpose of this study is to develop a general rubric that can be used in inquiry learning in Japan.
Methods: I developed a general rubric for inquiry learning using the following steps. First, I examined the current state and problems of rubrics developed and used in the United States and prepared an original plan. Next, I developed a tentative plan for the rubric by : (1) having the original plan examined by Japanese school library officials, (2) revising the original plan based on Japanese educational practices and the course of study in Japan, and (3) reviewing the revised original plan in cooperation with school library officials. Finally, I interviewed teacher librarians and librarians to confirm the validity of the tentative plan and developed it as the general rubric for inquiry learning.
Results: The general rubric was named“ i-Rubric”. The i-Rubric has nine criteria. Criteria in the elementary school version comprise 33 sub-criteria, each with three achievement levels, and those
in the junior high school and high school versions comprise 38 sub-criteria, each with four achievement levels. After discussing the development of the i-Rubric as a general rubric for inquiry learning, its design features, and points to note in its practical use, I conclude that the i-Rubric is suitable as an assessment tool because it is exhaustive and specific.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note
原著論文
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Journal Article  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Aug 22, 2019 15:08:14  
Creation date
Aug 22, 2019 15:08:14  
Registerd by
mediacenter
 
History
Aug 22, 2019    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Faculty of Letters / Library and information science / 79 (2018)
 
Related to