慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
AN00003152-00000079-0109  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
AN00003152-00000079-0109.pdf
Type :application/pdf Download
Size :888.1 KB
Last updated :Aug 22, 2019
Downloads : 1154

Total downloads since Aug 22, 2019 : 1154
 
Release Date
 
Title
Title 大学生のレポート課題解決における知識と実践の関係  
Kana ダイガクセイ ノ レポート カダイ カイケツ ニ オケル チシキ ト ジッセン ノ カンケイ  
Romanization Daigakusei no repōto kadai kaiketsu ni okeru chishiki to jissen no kankei  
Other Title
Title The relationship between knowledge and practice in assignment reporting among college students  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 寺島, 久美子  
Kana テラシマ, クミコ  
Romanization Terashima, Kumiko  
Affiliation 一橋大学附属図書館  
Affiliation (Translated) Hitotsubashi University Library  
Role  
Link  
Edition
 
Place
東京  
Publisher
Name 三田図書館・情報学会  
Kana ミタ トショカン ジョウホウ ガッカイ  
Romanization Mita toshokan jōhō gakkai  
Date
Issued (from:yyyy) 2018  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
 
Source Title
Name Library and information science  
Name (Translated)  
Volume  
Issue 79  
Year 2018  
Month  
Start page 109  
End page 135  
ISSN
03734447  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
【目的】本研究では, 大学生がレポート課題に取り組む際の, テーマ設定, 情報探索, 執筆の全段階を, 共通の枠組みで分析する。課題を遂行する行動を分析の基本枠組みとし, それらの行動を可能とするものとして文脈を想定する。文脈を獲得するために必要な知識があると仮定し, 行動, 文脈, 知識という枠組みから分析する。共通の枠組みでレポート課題解決プロセスの全体を捉え直すことで, 大学生がどのように行動し, そこではどのような文脈が獲得され, どのような知識が必要とされているかを明らかにする。
【方法】筆者の勤務先である一橋大学の学部生・大学院生を対象に, 学部1~2年生の時に取り組んだレポート課題についてインタビュー調査を行い, 24名27件の有効回答を得た。レポート課題の種類を①文献講読型, ②論証型, ③仮説検証型に類型化し, 類型ごとに成功と失敗の基準を定めた。成功例と失敗例に見られたパターンを抽出し, 何が成否の分岐点となったのか, 行動と文脈と知識の影響関係を分析した。
【結果】レポート課題解決の成否に最も影響するのは, 課題の全体を把握する文脈であるBig picture context獲得の有無であることが明らかとなった。Big picture context の獲得に貢献するのは, 「レポートとは何か」の知識や, 「その課題で何が求められているか」の理解であった。論理的な思考能力や, 得た情報を論理的に構成して書く技能も, レポートの成否に大きな影響を与えていた。これらの知識や技能をレポート課題で実践するためには, 学生自身の理解と経験が必要であり, レポート課題解決プロセスの全体像を意識して, 学生がつまずきがちな点に留意しながら知識の伝達を行う重要性が示唆された。
Purpose : This paper analyzes the whole process in which college students completed assignment reporting from within an integrated framework. The framework consists of three layers : acts, contexts and knowledge. The students decided the topics, searched information, and wrote reports in the process of assignment reporting. This study hypothesized that the students' acts were successfully completed by finding contexts and that finding context was facilitated by having knowledge.This paper aimed to clarify how college students act, how contexts are found, and what kind of knowledge is required in carrying out assignment reporting.
Methods : Semi-structured interviews were conducted with Hitotsubashi University students on assignment reporting in their first or second year of university, and 27 responses were collected.
Assignments were classified into three types: text summarization, argumentation, and hypothesis verification. Criteria of success and failure were established for each type. The typical patterns of
success and failure were extracted from the interview results. To clarify the difference between success and failure, the relationship among acts, contexts and knowledge was analyzed.
Results: The big picture context, which enables to grasp a complete understanding of assignments, had the most influence toward success or failure. Knowing what a good report is and what is expected from the assignment contributed highly to establishing the big picture context. Skills to think logically and structure information had a big influence on success. To practice such knowledge and skills successfully, students' understanding and experience of doing assignments were required. In the instruction on assignment reporting, paying attention to the whole process and students' difficulties was important.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note
原著論文
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Journal Article  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Aug 22, 2019 15:08:14  
Creation date
Aug 22, 2019 15:08:14  
Registerd by
mediacenter
 
History
Aug 22, 2019    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Faculty of Letters / Library and information science / 79 (2018)
 
Related to