アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
AN00003152-00000056-0001.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:1.3 MB
|
Last updated |
:May 18, 2009 |
Downloads |
: 1439 |
Total downloads since May 18, 2009 : 1439
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
情報リテラシー教育における関係論的アプローチの意義と限界 : Christine S. Bruceの理論を中心に
|
カナ |
ジョウホウ リテラシー キョウイク ニ オケル カンケイロンテキ アプローチ ノ イギ ト ゲンカイ : Christine S. Bruce ノ リロン オ チュウシン ニ
|
ローマ字 |
joho riterashi kyoiku ni okeru kankeironteki apurochi no igi to genkai : Christine S. Bruce no riron o chushin ni
|
|
別タイトル |
名前 |
Significance of and limits to a relational approach to information literacy education : focusing on Christine S. Bruce's theory
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
瀬戸口, 誠
|
カナ |
セトグチ, マコト
|
ローマ字 |
Setoguchi, Makoto
|
所属 |
梅花女子大学文化表現学部
|
所属(翻訳) |
Faculty of Cultural and Expression Studies, Baika Woman's University
|
役割 |
|
外部リンク |
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
名前 |
三田図書館・情報学会
|
カナ |
ミタ トショカン ジョウホウ ガッカイ
|
ローマ字 |
Mita toshokan joho gakkai
|
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
2006
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
Library and information science
|
翻訳 |
|
巻 |
|
号 |
56
|
年 |
2006
|
月 |
|
開始ページ |
1
|
終了ページ |
21
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
The purpose of this paper is to discuss the significance of and limits to Christine S. Bruce's relational approach in information literacy education.
In information literacy education, the approaches that exist in the base of education have not been discussed adequately. In this paper, we review and analyse the characteristics of three approaches to information literacy education based on Bruce's classification: the behavioral approach, the constructivist approach, and the relational approach. The analysis is based on the perspective of the human user and information use. Because understanding human beings as members of society is important to examine education, which makes human beings acquire shared knowledge in a society, and the perspective of information use is important to examine information literacy, which is ability related to information use.
As a result of our comparison, we suggest that Bruce's relational approach, which combines both human sense-making and the objects, overcomes the limits of the behavioral approach and the constructivist approach. Further more, we suggest that introducing a situational approach to Bruce's relational approach overcomes the limits of the relational approach and o
|
|
目次 |
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|