慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AA12043414-20200000-0155  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AA12043414-20200000-0155.pdf
Type :application/pdf Download
Size :1.5 MB
Last updated :Sep 29, 2023
Downloads : 495

Total downloads since Sep 29, 2023 : 495
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル コロナ危機における中国語オンライン授業の挑戦 : Moodleと身近なSNSを活用して実現した双方向性ある授業  
カナ コロナ キキ ニ オケル チュウゴクゴ オンライン ジュギョウ ノ チョウセン : Moodle ト ミジカナ SNS オ カツヨウシテ ジツゲンシタ ソウホウコウセイ アル ジュギョウ  
ローマ字 Korona kiki ni okeru Chūgokugo onrain jugyō no chōsen : Moodle to mijikana SNS o katsuyōshite jitsugenshita sōhōkōsei aru jugyō  
別タイトル
名前 Challenges in conducting an online Chinese language course during COVID : using Moodle and familiar social network sites to create interactive classes  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 石野, 一晴  
カナ イシノ, カズハル  
ローマ字 Ishino, Kazuharu  
所属 慶應義塾大学法学部・商学部講師 (非常勤) 2020年度迄; 清泉女子大学文学部文化史学科准教授  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 慶應義塾大学外国語教育研究センター  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク ガイコクゴ キョウイク ケンキュウ センター  
ローマ字 Keiō gijuku daigaku gaikokugo kyōiku kenkyū sentā  
日付
出版年(from:yyyy) 2021  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 慶應義塾外国語教育研究  
翻訳 Journal of foreign language education  
17  
 
2020  
 
開始ページ 155  
終了ページ 174  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
This paper describes an online course for elementary and intermediate Chinese learners that I conducted as a part-time instructor in 2020. Because of the special circumstances of the coronavirus disease pandemic, I developed a low-cost interactive course through bricolage of learning management systems and social network sites familiar to students. Specifically, the majority of the teaching materials were presented on the Moodle platform, and anonymous questions were accepted from students via Google Form, which were then answered for all students using the Open Chat function of LINE. In addition, for some classes, Zoom was effectively used to conduct one-on-one oral exams with students, and the breakout room function was used to allow students who tended to be isolated to interact with each other. In order to keep this system running for a year, I had to work from early morning to late at night every day, which may not be a sustainable method. However, a part-time lecturer like myself, who could not invest money in equipment or get help from teaching assistants, was able to make the best use of limited resources to continue the students' learning and greatly contribute to the improvement of their Chinese language skills during the pandemic.
 
目次

 
キーワード
オンライン授業  

Moodle  

中国語教育  

Zoom  

フィードバック  
NDC
 
注記
調査・実践報告
 
言語
日本語  

英語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Departmental Bulletin Paper  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Sep 29, 2023 15:42:56  
作成日
Oct 25, 2021 09:22:29  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
Oct 25, 2021    インデックス を変更
Sep 29, 2023    著者 所属 を変更
 
インデックス
/ Public / 外国語教育研究センター / 慶應義塾外国語教育研究 / 17 (2020)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 731部隊と細菌戦 ... (396) 1st
2位 新自由主義に抗す... (360)
3位 出生率及び教育投... (243)
4位 Genotype-phenoty... (210)
5位 『疱瘡除』と『寿... (203)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 中和滴定と酸塩基... (673) 1st
2位 アセトアニリドの... (547)
3位 Genotype-phenoty... (447)
4位 学生の勉強方法に... (405)
5位 日本における美容... (382)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース