慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AA12043414-20150000-0027  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AA12043414-20150000-0027.pdf
Type :application/pdf Download
Size :1.2 MB
Last updated :Mar 11, 2016
Downloads : 1114

Total downloads since Mar 11, 2016 : 1114
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 外国語教育におけるドラマ活動の意義 : フランス語中級クラスでの実践と考察  
カナ ガイコクゴ キョウイク ニ オケル ドラマ カツドウ ノ イギ : フランスゴ チュウキュウ クラス デノ ジッセン ト コウサツ  
ローマ字 Gaikokugo kyoiku ni okeru dorama katsudo no igi : Furansugo chukyu kurasu deno jissen to kosatsu  
別タイトル
名前 The usefulness of drama activities in foreign language education : a report and study on practices in intermediate French classes  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 治山, 純子  
カナ ハルヤマ, ジュンコ  
ローマ字 Haruyama, Junko  
所属 慶應義塾大学外国語教育研究センター助教  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 慶應義塾大学外国語教育研究センター  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク ガイコクゴ キョウイク ケンキュウ センター  
ローマ字 Keio gijuku daigaku gaikokugo kyoiku kenkyu senta  
日付
出版年(from:yyyy) 2015  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 慶應義塾外国語教育研究  
翻訳 Journal of foreign language education  
12  
 
2015  
 
開始ページ 27  
終了ページ 58  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
Numerous advantages of using drama activities in foreign language education are described in this study. The practices of intermediate French classes are reported, with the introduction of various drama activities such as dramas designed to prompt the use of certain communicative skills, dramas based on given scene settings, dramas based on given grammatical forms, dramas based on literary works, and the combination of these dramas. The results of a questionnaire given to students are also presented in order to clarify the students' thoughts on drama activities.
The significances and advantages of using drama activities are then discussed, especially in regard to intermediate classes in foreign language education. (Some of them are possible in beginner classes, but we can present more difficult challenges in intermediate classes.) For example, students can deepen their understanding of the grammatical forms that they have learned and make practical use of them. They can also check expressions that they have written by themselves or do peer reviews of expressions their classmates have written, and these tasks lead to active learning. Further, students can establish links between the drama set and their own lives in order to create and act out vivid dramas. They can also develop their logical thinking abilities by writing complicated and structured scenarios, and learn to cooperate and create a final product through collaborative learning. The importance of fostering an environment in which students feel free to engage in discussion with their classmates is also argued. By watching dramas, students can notice various cultural and social matters, and discuss them with their classmates in French in order to deepen their understanding.
Finally, the roles of drama activities at university levels are argued. Furthermore, the possibility of using drama activities in plurilingual and pluricultural education is also discussed.
 
目次

 
キーワード
ドラマ教育  

演劇  

フランス語教育  

外国語教育  

アクティビティ  
NDC
 
注記
研究論文
 
言語
日本語  

英語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Departmental Bulletin Paper  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Mar 11, 2016 16:39:26  
作成日
Mar 11, 2016 16:39:26  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 外国語教育研究センター / 慶應義塾外国語教育研究 / 12 (2015)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 『疱瘡除』と『寿... (397) 1st
2位 731部隊と細菌戦 ... (363)
3位 新自由主義に抗す... (343)
4位 物語に基づく反復... (304)
5位 出生率及び教育投... (294)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 中和滴定と酸塩基... (739) 1st
2位 アセトアニリドの... (573)
3位 日本における美容... (438)
4位 学生の勉強方法に... (416)
5位 新参ファンと古参... (360)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース