慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AA12043414-20110000-0069  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AA12043414-20110000-0069.pdf
Type :application/pdf Download
Size :643.0 KB
Last updated :Aug 24, 2012
Downloads : 3246

Total downloads since Aug 24, 2012 : 3246
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 読書指導の場としての多読授業 : "Reading for pleasure"というマジック・ワードを再考する  
カナ ドクショ シドウ ノ バ トシテ ノ タドク ジュギョウ : "Reading for pleasure" ト イウ マジック・ワード オ サイコウスル  
ローマ字 Dokusho shido no ba toshite no tadoku jugyo : "Reading for pleasure" to iu majikku wado o saikosuru  
別タイトル
名前 Extensive reading classroom as a place to teach how to enjoy reading : Reconsideration of the definition of "reading for pleasure"  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 深谷, 素子  
カナ フカヤ, モトコ  
ローマ字 Fukaya, Motoko  
所属 慶應義塾大学法学部専任講師(有期)  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 慶應義塾大学外国語教育研究センター  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク ガイコクゴ キョウイク ケンキュウ センター  
ローマ字 keio gijuku daigaku gaikokugo kyoiku kenkyu senta  
日付
出版年(from:yyyy) 2011  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 慶應義塾外国語教育研究  
翻訳 Journal of foreign language education  
8  
 
2011  
 
開始ページ 69  
終了ページ 90  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
A significant number of previous studies on extensive reading (ER) claim that the success of an ER program depends on the pleasure students take in reading books. Indeed researchers stress that enjoyment is essential and have found that students continue reading when their affective filters are low (Cho  Krashen, 1994; Krashen, 2004; Sakai  Kanda, 2005). Researchers on motivation point out that learners' personal interest in stories strengthens their intrinsic motivation for reading.
In spite of these arguments, however, students' interest wanes over time from the beginning of the semester. Why do they lose interest in "reading for pleasure" ? The decrease of their interest can be interpreted as their need for a new perspective on the enjoyment of reading. In this paper, I will reconsider the definition of pleasure reading based on reader-response theories: "transaction theory" (Rosenblatt, 1978), "reading as gap-filling" (Iser, 1976/2005) and "point-driven reading" (Vipond  Hunt, 1984). These theories are considered to be effective in letting students find a new aspect of pleasure reading and reviving their interest in reading in that they focus on the interaction between a reader and a literary text as well as educational effects of literature. The implementation of these theories in my ER classes in 2010 and students' reactions to them are also reported.
 
目次

 
キーワード
多読  

読者反応理論  

文学教育  

楽しみのための読書  

動機づけ  
NDC
 
注記
調査・実践報告
 
言語
日本語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Departmental Bulletin Paper  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Aug 24, 2012 09:00:00  
作成日
Aug 24, 2012 09:00:00  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 外国語教育研究センター / 慶應義塾外国語教育研究 / 8 (2011)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 出生率及び教育投... (638) 1st
2位 新自由主義に抗す... (356)
3位 731部隊と細菌戦 ... (353)
4位 『疱瘡除』と『寿... (331)
5位 『うつほ物語』俊... (324)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 家族主義と個人主... (1920) 1st
2位 中和滴定と酸塩基... (704)
3位 猫オルガンとはな... (547)
4位 アセトアニリドの... (527)
5位 学生の勉強方法に... (459)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース