慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AA12043414-20100000-0019  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AA12043414-20100000-0019.pdf
Type :application/pdf Download
Size :610.9 KB
Last updated :Aug 24, 2012
Downloads : 2221

Total downloads since Aug 24, 2012 : 2221
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル Comparison of motivation and anxiety between Japanese EFL learners and American JFL learners  
カナ  
ローマ字  
別タイトル
名前 日本人英語学習者とアメリカ人日本語学習者における第二言語学習動機と言語不安の比較  
カナ ニホンジン エイゴ ガクシュウシャ ト アメリカジン ニホンゴ ガクシュウシャ ニ オケル ダイニ ゲンゴ ガクシュウ ドウキ ト ゲンゴ フアン ノ ヒカク  
ローマ字 Nihonjin Eigo gakushusha to Amerikajin Nihongo gakushusha ni okeru daini gengo gakushu doki to gengo fuan no hikaku  
著者
名前 岩本, 典子  
カナ イワモト, ノリコ  
ローマ字 Iwamoto, Noriko  
所属 慶應義塾大学理工学部非常勤講師  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 慶應義塾大学外国語教育研究センター  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク ガイコクゴ キョウイク ケンキュウ センター  
ローマ字 keio gijuku daigaku gaikokugo kyoiku kenkyu senta  
日付
出版年(from:yyyy) 2010  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 慶應義塾外国語教育研究  
翻訳 Journal of foreign language education  
7  
 
2010  
 
開始ページ 19  
終了ページ 46  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
Recently, more studies have focused on L2 learners' psychological traits such as attitude, motivation, and anxiety; however, these studies are often conducted within the same cultural groups. This study conducted a cross-cultural examination of motivation and anxiety between 71 Japanese university students learning English and 60 American university students learning Japanese. The results of a 40-item questionnaire showed that American university students who chose to study Japanese, a difficult language for English speakers, tend to be more motivated and make greater efforts than Japanese students who study English as a compulsory subject. Although Japanese students have higher L2 proficiency, they feel greater anxiety, especially while speaking English in class. Data reduction through factor analysis extracted four factors, and Pearson correlation coefficients were calculated among them; these demonstrated that in both groups, learners having higher international posture have a greater desire to learn L2, and they report making greater efforts to improve L2. Language anxiety showed different characteristics between the two groups: Japanese students' language anxiety had no significant relations with other variables, whereas American students' language anxiety was negatively correlated with their desire to improve their Japanese language proficiency.
 
目次

 
キーワード
第二言語習得  

日本人英語学習者  

アメリカ人日本語学習者  

第二言語学習動機  

言語不安  
NDC
 
注記
研究論文
 
言語
英語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Departmental Bulletin Paper  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Aug 24, 2012 09:00:00  
作成日
Aug 24, 2012 09:00:00  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 外国語教育研究センター / 慶應義塾外国語教育研究 / 7 (2010)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 『疱瘡除』と『寿... (384) 1st
2位 731部隊と細菌戦 ... (362)
3位 新自由主義に抗す... (339)
4位 出生率及び教育投... (324)
5位 物語に基づく反復... (290)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 中和滴定と酸塩基... (724) 1st
2位 アセトアニリドの... (568)
3位 日本における美容... (436)
4位 学生の勉強方法に... (417)
5位 新参ファンと古参... (342)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース