アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
AA12043414-20100000-0019.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:610.9 KB
|
Last updated |
:Aug 24, 2012 |
Downloads |
: 2221 |
Total downloads since Aug 24, 2012 : 2221
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
Comparison of motivation and anxiety between Japanese EFL learners and American JFL learners
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
別タイトル |
名前 |
日本人英語学習者とアメリカ人日本語学習者における第二言語学習動機と言語不安の比較
|
カナ |
ニホンジン エイゴ ガクシュウシャ ト アメリカジン ニホンゴ ガクシュウシャ ニ オケル ダイニ ゲンゴ ガクシュウ ドウキ ト ゲンゴ フアン ノ ヒカク
|
ローマ字 |
Nihonjin Eigo gakushusha to Amerikajin Nihongo gakushusha ni okeru daini gengo gakushu doki to gengo fuan no hikaku
|
|
著者 |
名前 |
岩本, 典子
|
カナ |
イワモト, ノリコ
|
ローマ字 |
Iwamoto, Noriko
|
所属 |
慶應義塾大学理工学部非常勤講師
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
名前 |
慶應義塾大学外国語教育研究センター
|
カナ |
ケイオウ ギジュク ダイガク ガイコクゴ キョウイク ケンキュウ センター
|
ローマ字 |
keio gijuku daigaku gaikokugo kyoiku kenkyu senta
|
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
2010
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
慶應義塾外国語教育研究
|
翻訳 |
Journal of foreign language education
|
巻 |
7
|
号 |
|
年 |
2010
|
月 |
|
開始ページ |
19
|
終了ページ |
46
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
Recently, more studies have focused on L2 learners' psychological traits such as attitude, motivation, and anxiety; however, these studies are often conducted within the same cultural groups. This study conducted a cross-cultural examination of motivation and anxiety between 71 Japanese university students learning English and 60 American university students learning Japanese. The results of a 40-item questionnaire showed that American university students who chose to study Japanese, a difficult language for English speakers, tend to be more motivated and make greater efforts than Japanese students who study English as a compulsory subject. Although Japanese students have higher L2 proficiency, they feel greater anxiety, especially while speaking English in class. Data reduction through factor analysis extracted four factors, and Pearson correlation coefficients were calculated among them; these demonstrated that in both groups, learners having higher international posture have a greater desire to learn L2, and they report making greater efforts to improve L2. Language anxiety showed different characteristics between the two groups: Japanese students' language anxiety had no significant relations with other variables, whereas American students' language anxiety was negatively correlated with their desire to improve their Japanese language proficiency.
|
|
目次 |
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
Departmental Bulletin Paper
|
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|