アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
AA11893297-00000028-0118.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:1.7 MB
|
Last updated |
:Dec 18, 2023 |
Downloads |
: 80 |
Total downloads since Dec 18, 2023 : 80
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
宝塚歌劇における多重化された皇室の女性たち : 『双頭の鷲』 (2016) の王妃の解釈可能性をめぐって
|
カナ |
タカラズカ カゲキ ニ オケル タジュウカサレタ コウシツ ノ ジョセイ タチ : 『ソウトウ ノ ワシ』 (2016) ノ オウヒ ノ カイシャク カノウセイ オ メグッテ
|
ローマ字 |
Takarazuka kageki ni okeru tajūkasareta kōshitsu no josei tachi : "Sōtō no washi" (2016) no ōhi no kaishaku kanōsei o megutte
|
|
別タイトル |
名前 |
Multiple bodies of royal female in the Takarazuka Revue : interpretabilities of queen in The eagle with two heads (2016)
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
田中, 里奈
|
カナ |
タナカ, リナ
|
ローマ字 |
Tanaka, Rina
|
所属 |
明治大学国際日本学部助教; 神奈川大学非常勤講師; 慶應義塾大学非常勤講師/ミュージカル、演劇社会学
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
名前 |
慶應義塾大学アート・センター
|
カナ |
ケイオウ ギジュク ダイガク アート・センター
|
ローマ字 |
Keiō gijuku daigaku āto sentā
|
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
2020
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
Booklet
|
翻訳 |
|
巻 |
28
|
号 |
|
年 |
2020
|
月 |
|
開始ページ |
118
|
終了ページ |
136
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
Since the modern era, royal images have produced a spectacle in mass media. This created a new intense focus on the Queen, who had more than two bodies—natural and politic—that the King has (E. Kantorowicz): not only as a national symbol but also as wife, mother, and widow. The Queen's multiple bodily images constantly appear in Japanese popular musical theater, reflecting a strong correlation of real and ideal female figures in the (non-) royal society of the time. The Takarazuka Revue, an all-young-female musical theater troupe that was established as a finishing school for being modern women, has changed female representations, considering the expectations for women in the Japanese society and what real women expect, as Japanese royal female persons have undertaken. This paper overviews the performative (re-)presentations of Japanese multiple royal female bodies since the Meiji period to the present, especially focusing on the Queen's interpretable body in The Eagle with Two Heads (2016).
|
|
目次 |
1. 導入
2. 宝塚版『双頭の鷲』 (2016)
3. 宝塚歌劇における女性表象の変遷 : 戦前における宝塚歌劇の位置づけ
4. 王妃 (皇妃) と身体のストライキ : ポスト平成と皇族による身体のストライキ
5. 結論
|
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|