慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AA11893297-00000028-0084  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AA11893297-00000028-0084.pdf
Type :application/pdf Download
Size :1.6 MB
Last updated :Dec 18, 2023
Downloads : 170

Total downloads since Dec 18, 2023 : 170
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 寿がれる「ヒトラー」 : 戦後日本の舞台での〈ナチス式敬礼〉をめぐって  
カナ コトホガレル「ヒトラー」 : センゴ ニホン ノ ブタイ デノ〈ナチスシキ ケイレイ〉オ メグッテ  
ローマ字 Kotohogareru "Hitorā" : sengo Nihon no butai deno "Nachisushiki keirei" o megutte  
別タイトル
名前 Celebrated "Hittorā" : on Nazi-salute onstage in post-war Japan  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 萩原, 健  
カナ ハギワラ, ケン  
ローマ字 Hagiwara, Ken  
所属 明治大学国際日本学部教授/演劇学  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 慶應義塾大学アート・センター  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク アート・センター  
ローマ字 Keiō gijuku daigaku āto sentā  
日付
出版年(from:yyyy) 2020  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 Booklet  
翻訳  
28  
 
2020  
 
開始ページ 84  
終了ページ 98  
ISSN
13420607  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
When the role (presence) of a king is being performed in a play, it can be thought that there is the natural, physical body of the actor in addition to the "body politic" and "body natural" required by the part itself. This paper considers how Hitler, an aberrant authority figure, has been dramatically portrayed in postwar Japan, taking the <Nazi-style salute> as a clue.
Use of the salute, which is based on the <Roman salute> adopted in ancient Rome, began after Mussolini started to imitate the salute and Hitler subsequently introduced it in his own country. Its use is prohibited in postwar Germany, so when shown on stage, it is based on the understanding that it is not being used in a public setting.
In postwar Japan, examples that stand out include actors and the playwright himself doing the salute during the curtain call for the first ever performance of Yukio Mishima's Waga Tomo Hittorā (My Friend Hitler) (1969), and the play Nekkyō (Enthusiam) by the Chocolate Cake theater company (first performed in 2012) in which the actor who played Hitler did not copy Hitler's natural gestures (body natural) in his portrayal. In both cases, it made the audience aware of the political unrest in Japan at the time of the performance, and regardless of the time or setting, the Nazi-style salute can be seen to summon the body politic of the aberrant man of power.
 
目次
1 象徴と実在 演劇の上演の場合 : 国王 (的存在) の政治的身体と自然的身体、その双方を引き受ける俳優の自然的身体
2 ナチス式敬礼 その発祥と展開
3 戦後日本の舞台でのナチス式敬礼
4 結語 時代と場所を問わず召喚される異形の権力者の政治的身体
 
キーワード
 
NDC
 
注記
Royal bodies 5
図版削除
 
言語
日本語  

英語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Journal Article  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Dec 18, 2023 15:38:57  
作成日
Dec 18, 2023 15:38:57  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
Dec 18, 2023    インデックス を変更
 
インデックス
/ Public / アート・センター / Booklet / Research Center for the Arts and Arts Administration Keio University / 28 (2020)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 731部隊と細菌戦 ... (460) 1st
2位 石垣島の「エコツ... (422)
3位 Bidet toilet use... (422)
4位 新自由主義に抗す... (373)
5位 Genotype-phenoty... (343)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 アセトアニリドの... (697) 1st
2位 中和滴定と酸塩基... (619)
3位 Genotype-phenoty... (607)
4位 Potent mouse mon... (476)
5位 新参ファンと古参... (416)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース