慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
2019000007-20190056  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
2019000007-20190056.pdf
Type :application/pdf Download
Size :112.3 KB
Last updated :Dec 16, 2022
Downloads : 92

Total downloads since Dec 16, 2022 : 92
 
Release Date
 
Title
Title 異文化間理解に特化した外国語教育における学習者の省察と批判意識の養成  
Kana イブンカカン リカイ ニ トッカシタ ガイコクゴ キョウイク ニ オケル ガクシュウシャ ノ セイサツ ト ヒハン イシキ ノ ヨウセイ  
Romanization Ibunkakan rikai ni tokkashita gaikokugo kyōiku ni okeru gakushūsha no seisatsu to hihan ishiki no yōsei  
Other Title
Title Development of reflection and critical mind through intercultural education in the field of foreign language learning  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 國枝, 孝弘  
Kana クニエダ, タカヒロ  
Romanization Kunieda, Takahiro  
Affiliation 慶應義塾大学総合政策学部教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name 慶應義塾大学  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク  
Romanization Keiō gijuku daigaku  
Date
Issued (from:yyyy) 2021  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 学事振興資金研究成果実績報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2019  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
相互文化学習を取り入れた外国語学習における、学習者のリフレクションと批判精神の育成の意義を、授業実践と学習者へのアンケートに基づい て考察した。学習者は、自文化と学習言語の文化の比較と、クラスの他の学習者との交流を通して、価値観や考え方の違いと類似に気づき「、自己」と「世界」 の発見をする。だが世界の多様性を発見するだけでは、現状を肯定する相対主義にとどまる。その乗り越えのためには、自己のポジションを選び取り、そ の地点から世界の様々な出来事を判断できる批判精神の育成を重要視した。すなわち「自己の発見」の続きこそが大切である。他者との交流、社会との交流は、自己とはどういう考えの持ち主であるか、そのリフレクションを促 した。しかしただ単に自分がどのような考えの持ち主であるかを発見するだ けでは、この自己を、自己を取り巻く世界との関係において考えを深めるには不十分である。  自己の観察をさらに一歩深めて、自らの考え方、価値を持って世界を観察し、 多様性の中から自らの位置を意識的に選びとる行為こそが必要となるのでは ないか。そしてその立場から、現在の社会の問題に対して批判的な観察をし、 現状の問題点を明らかにしていくことが、これからの社会を生きる上で必要な精神的態度となるのではないだろうか。
またそのような批判精神の育成のためにふさわしいオンライン教材を、さまざまな分野を考慮しながら具体的に作成した。
The purpose of this research is to consider the meaning of re exive and critical thinking training based on classroom practices and the learner survey. Learners discover their "selves" and the "world" by realizing the difference and similarity of values and thoughts through the interaction with other learners in the classroom. However, discovering the variety of the world only breaks away from relativism, which a rms the current situation.To overcome this conservative thinking, they need to take their own position and take critical mind seriously; therefore, they will be able to judge the situation from the position.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note

 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Dec 16, 2022 10:40:02  
Creation date
Dec 16, 2022 10:40:02  
Registerd by
mediacenter
 
History
Dec 16, 2022    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Internal Research Fund / Keio Gijuku Academic Development Funds Report / Academic year 2019
 
Related to
 

Ranking

most accessed items
1st 731部隊と細菌戦 ... (460) 1st
2nd 石垣島の「エコツ... (422)
3rd Bidet toilet use... (422)
4th 新自由主義に抗す... (373)
5th Genotype-phenoty... (343)

most downloaded items
1st アセトアニリドの... (697) 1st
2nd 中和滴定と酸塩基... (619)
3rd Genotype-phenoty... (607)
4th Potent mouse mon... (476)
5th 新参ファンと古参... (416)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース