慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
2019000007-20190044  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
2019000007-20190044.pdf
Type :application/pdf Download
Size :128.8 KB
Last updated :Dec 16, 2022
Downloads : 58

Total downloads since Dec 16, 2022 : 58
 
Release Date
 
Title
Title 近代における知徳の展開と政治的挫折 : 小幡篤次郎および小幡甚三郎を例として  
Kana キンダイ ニ オケル チトク ノ テンカイ ト セイジテキ ザセツ : オバタ トクジロウ オヨビ オバタ ジンザブロウ オ レイ トシテ  
Romanization Kindai ni okeru chitoku no tenkai to seijiteki zasetsu : Obata Tokujirō oyobi Obata Jinzaburō o rei toshite  
Other Title
Title Development of knowledge and virtue in modern Japan and its setback : in cases of Obata Tokujiro and Obata Jinzaburo  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 西澤, 直子  
Kana ニシザワ, ナオコ  
Romanization Nishizawa, Naoko  
Affiliation 慶應義塾福澤研究センター教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name 慶應義塾大学  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク  
Romanization Keiō gijuku daigaku  
Date
Issued (from:yyyy) 2021  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 学事振興資金研究成果実績報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2019  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
本年度は、まず幕末の段階での両名の知の形成と展開について考察した。両名とも慶応2(1866)年12月に、幕府開成所に英学教師として採用されている。その際直参でない者を採用することについて、幕府内ではかなり抵抗があったことが東京大学史料編纂所蔵の外務省引継文書から知れる。結局は「英学教授手伝」「英学教授手伝並」として採用され、1年後には一階級ずつ昇進した。すなわち西洋文明の受容に対応できる新たな知の形成は、幕藩体制の枠組みを変容させなければなし得ないことを幕閣は理解せざるを得ず、彼らの活躍の場が準備されることになった。
幕藩体制が崩壊したのち、慶応4年4月に「芝新銭座慶應義塾之記」が作成された。この執筆者は小幡篤次郎であるといわれおり、彼はこの文章の中で、人びとが切磋琢磨しながら洋学を学びあうことは「私」ではなく「公」であると宣言している。すなわち「知」の形成を、誰もが求められ、また誰もが得ることができるべきものとして位置づけた。しかしその後の国策は、国民の「知」の展開を制御する方向へと流れていった。この過程と小幡の"抵抗"についてはさらに検証を行いたい。
一方小幡甚三郎は、明治4年末に渡米後、5年春ごろニューヨークに落ち着いた。今回の調査で1872年3月29日付The Brooklyn Union に、4名の日本の若者が昨日the Polytechnic Instituteに入学したという記事を見い出し、本格的に留学生活をスタートした年月日が判明した。The Brooklyn Union あるいはThe Brooklyn Daily Eagle にはいくつかの日本人学生に関する記事があり、特に華族の子弟の留学に対し、歴史的かつ政治的な関心を寄せていたことがわかる。Poly Archivesに残るPolytechnic Instituteの運営に関する会議記録からは、中退者が多いという学内事情や新聞社が経営に関心を持っていたことが推測できる。この時期の留学を日米双方の事情から分析する必要があろう。
This year, I first considered the formation and development of the knowledge of Obata Tokujiro and Obata jinzaburo at the end of the Tokugawa period. Both were hired by the  Kaiseisho as English teachers in December of 1866. The fact that there was considerable resistance within the Shogunate in recruiting vassals not directly under the Shogunate control is evident from the Ministry of Foreign Affairs documents held by the Tokyo University. In the end, they had their position at that school, and one year later they were promoted. The Shogunate must understand that the formation of new knowledge that could respond to the acceptance of Western civilization was necessary and then it could not be done without changing the framework of the Shogunate system, so The Shogunate created  opportunities for them. 
After the shogunate system collapsed, 芝新銭座慶應義塾之記 was written by Obata Tokujiro in 1866. In this article he declared that learning and studying foreign languages while working hard were "Public". In other words, the formation of "knowledge" was positioned as something that everyone had to be required and could to obtain. However, after that national policy was tended to control common "knowledge". I would like to research the process and Obata's "resistance".
Obata Jinzaburo went to the United State for study. I found a short article in The Brooklyn Union March 29, 1872.That said  Four Japanese youths had entered the Polytechnic Institute yesterday. On the Brooklyn Union and The Brooklyn Daily Eagle there are articles about several Japanese students, showing Newspaper companies had  historical and political interests in them. From the archives of the Polytechnic Institute's conference, we can know there were many dropouts from that school and that newspaper companies were interested in management of that school. It is necessary to analyze studying abroad at this time from the circumstances of both Japan and the United States.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note

 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Dec 16, 2022 10:40:00  
Creation date
Dec 16, 2022 10:40:00  
Registerd by
mediacenter
 
History
Dec 16, 2022    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Internal Research Fund / Keio Gijuku Academic Development Funds Report / Academic year 2019
 
Related to