慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
2018000005-20180179  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
2018000005-20180179.pdf
Type :application/pdf Download
Size :116.8 KB
Last updated :Oct 24, 2022
Downloads : 113

Total downloads since Oct 24, 2022 : 113
 
Release Date
 
Title
Title 最晩期ウィトゲンシュタインにおける言語の創造性に関する教育学的研究  
Kana サイバンキ ウィトゲンシュタイン ニ オケル ゲンゴ ノ ソウゾウセイ ニ カンスル キョウイクガクテキ ケンキュウ  
Romanization Saibanki Witogenshutain ni okeru gengo no sōzōsei ni kansuru kyōikugakuteki kenkyū  
Other Title
Title Educational study on the creativity of language in the latest Wittgenstein's philosophy  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 渡邊, 福太郎  
Kana ワタナベ, フクタロウ  
Romanization Watanabe, Fukutaro  
Affiliation 慶應義塾大学文学部助教  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name 慶應義塾大学  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク  
Romanization Keiō gijuku daigaku  
Date
Issued (from:yyyy) 2019  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 学事振興資金研究成果実績報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2018  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
2017年に出版した拙著『ウィトゲンシュタインの教育学:後期哲学と「言語の限界」』(慶應義塾大学出版会)は、考察の大部分が教育の前段階としての訓練に終始し、伝統の伝達と再創造や自律性といった教育の根本問題を十分に扱えていないという問題を抱えていた。2018年6月に公刊された講演要旨「最晩期ウィトゲンシュタインの教育学――「訓練」から「教育」へ」では、後期哲学と最晩期哲学の対比を通じて、この問題を解決するための方向性を提示した。訓練によって可能となる単純な言語ゲームではなく、「ぴったりの語」、語の「二次的意味」、音楽や詩の理解といった複雑な言語使用に着目する最晩期ウィトゲンシュタインの哲学には、教育の根本問題を言語論的な観点から論じるための重要な示唆が含まれている。さらに2018年9月に教育思想史学会大会にて行ったシンポジウム報告「私・われわれ・言語:最晩期ウィトゲンシュタインの「二次的意味」をめぐって」では、個別具体的な経験と言語との関連性をめぐる最晩期ウィトゲンシュタインの哲学をてがかりに、私とわれわれがともに言語の新たな表情を垣間見ることによって変容するという、教育の重要な一側面の解明を試みた。このシンポジウム報告は論文として、2019年9月に『近代教育フォーラム』誌に掲載される予定である。
One of my study results was published in July 2017 as Wittgenstein on Education: His Later Philosophy and the 'Limits of Language' (Tokyo: Keio University Press). The main problem of this book is its insufficient treatment on the matters of education relative to those of training. The central issues of education, such as re-creation of traditions or autonomy, remain not fully discussed. In a summary of lecture on 'The Latest Wittgenstein on Education: From 'Training' to 'Education'', which was published in June 2018, I offered a direction to address this problem through a comparison of the later and the latest philosophy of Wittgenstein. In his latest philosophy, Wittgenstein brings up subjects as 'mot juste', 'secondary meaning' and 'understanding music and poem'. In these topics which are beyond the limits of his so-called 'use theory of meaning', there would be significant suggestions for considering educational process with its full complexity and seeing the concept of education itself anew from a linguistic point of view. In a conference presentation under the title of 'I, We, and Language: A Consideration on the Latest Wittgenstein's 'Secondary Meaning'', which I made at the Wittgenstein symposium held by Japanese History of Educational Thought Society in September 2018, I gave a detailed account on the possibility of changing our view of education through Wittgenstein's philosophy of language. A paper based on this presentation will be published in September 2019.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note

 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Oct 24, 2022 13:35:26  
Creation date
Oct 24, 2022 13:35:26  
Registerd by
mediacenter
 
History
Oct 24, 2022    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Internal Research Fund / Keio Gijuku Academic Development Funds Report / Academic year 2018
 
Related to
 

Ranking

most accessed items
1st 731部隊と細菌戦 ... (451) 1st
2nd 新自由主義に抗す... (381)
3rd Bidet toilet use... (374)
4th Genotype-phenoty... (277)
5th 石垣島の「エコツ... (253)

most downloaded items
1st アセトアニリドの... (667) 1st
2nd 中和滴定と酸塩基... (638)
3rd Genotype-phenoty... (524)
4th 新参ファンと古参... (398)
5th Potent mouse mon... (383)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース