慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

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2018000005-20180145  
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Release Date
 
Title
Title 非合理的な消費者を想定したもとでの製品戦略のためのモデル分析  
Kana ヒゴウリテキナ ショウヒシャ オ ソウテイシタ モト デノ セイヒン センリャク ノ タメ ノ モデル ブンセキ  
Romanization Higōritekina shōhisha o sōteishita moto deno seihin senryaku no tame no moderu bunseki  
Other Title
Title Model analysis for product strategy in the presence of irrational consumers  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 松林, 伸生  
Kana マツバヤシ, ノブオ  
Romanization Matsubayashi, Nobuo  
Affiliation 慶應義塾大学理工学部教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name 慶應義塾大学  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク  
Romanization Keiō gijuku daigaku  
Date
Issued (from:yyyy) 2019  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 学事振興資金研究成果実績報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2018  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
本研究では、消費者が非合理的な購買決定を行うことを前提とした上での製品の戦略的提供についてゲーム理論に基づくモデル分析を行い、消費者の行動・嗜好の多様化の中で今後企業が利益を確保していくための科学的示唆を与えることを目的とした。競争下での製品戦略にゲーム理論を援用する研究は比較的多く行われているが、これまでの研究の大半は全ての消費者が合理的な意思決定を行うことを前提にしている。一方で、近年の行動経済学の成果は実際の消費者の購買意欲や購買決定には様々なバイアスがかかることを示しており、これらを盛り込むことで、より現実的な製品戦略への知見を得ることを目指した。
より具体的に、本研究は単年度の計画につき、先行研究がなく、かつ既にある程度準備の進んでいる「スノッブ効果のあるもとでの動的な販売戦略」、及び「アンカリング効果を考慮したもとでの品質戦略」の2つに絞って研究を進めた。前者は、商品によっては「品切れ(=稀少性)に価値を感じる」というバイアスが消費者に生じる事実(スノッブ効果)を踏まえ、こういった商品に対する動的な価格と販売量の決定について分析するものである。一方で後者は、消費者は既存製品の印象に左右されて新製品を評価するというバイアス(アンカリング効果)を踏まえ、そのうえでのポジショニング戦略を分析するものである。
成果として、まず前者のトピックについては、一般のN期間を想定し、それぞれの期について、それまでに品切れが発生した期間と量にどのように依存してスノッブ効果が生じるかによって、各期における販売戦略が多様に変わりうることを解析的に示すことができた。
一方で後者のトピックについては、アンカリング効果があるもとでは既存製品が高品質であるときに新製品の提供が有効となることを示すことができた。さらに既存製品が中間的な品質かつ新製品の市場に競合企業が存在する場合は、アンカリングの程度に応じて品質差別化の戦略が大きく変わりうるという興味深い結果を得ることができた。
本研究の成果は、2本の論文にまとめて海外学術誌(査読付き)に投稿を行ったものの現在は未だ審査中である。また後者のトピックについて国内学会発表を1回行った。
In this research, we conduct model analysis of strategic product introduction based on game theory in the presence of consumers who may make irrational purchasing decisions. Although most of the previous related studies assume that all consumers make rational decisions, the results of behavioral economics in recent years show that consumers will have various biases in evaluating product values. Thus, by incorporating them into the model, we aim to provide more realistic insights into firms' product introduction than those obtained by previous studies do.
More specifically, we focus on addressing the two topics as follows: (1) dynamic price and production decisions in the presence of snob effect, and (2) quality decisions in the presence of anchoirng effect.
As a result of our analysis, we first show analytically that the optimal dynamic paths of price and sales quantity over general N periods varies sophisticatedly with how the snob effect arises depending on the whole history of stockouts. Next, we show that an anchoring effect more effectively benefits firms that provide high-end existing products. Furthermore, when the quality of an entrant's existing product is at an intermediate level and the rival firms exist in a new market, then the strength of anchoring effect can drastically change the entrant's quality-differentiation strategy.
The results of this research were summarized in two papers, which have been submitted to refereed international journals, but are still under review. In addition, we had one presentation on the latter topic in a domestic conference.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note

 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Oct 24, 2022 13:35:21  
Creation date
Oct 24, 2022 13:35:21  
Registerd by
mediacenter
 
History
Oct 24, 2022    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Internal Research Fund / Keio Gijuku Academic Development Funds Report / Academic year 2018
 
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