慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
2018000005-20180094  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
2018000005-20180094.pdf
Type :application/pdf Download
Size :115.3 KB
Last updated :Oct 24, 2022
Downloads : 122

Total downloads since Oct 24, 2022 : 122
 
Release Date
 
Title
Title 農村地域の小学校における「学校と家庭の連絡」に関する史的研究  
Kana ノウソン チイキ ノ ショウガッコウ ニ オケル「ガッコウ ト カテイ ノ レンラク」ニ カンスル シテキ ケンキュウ  
Romanization Nōson chiiki no shōgakkō ni okeru "gakkō to katei no renraku" ni kansuru shiteki kenkyū  
Other Title
Title Historical research for "co-operation between school and home" in rural Japan  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 山梨, あや  
Kana ヤマナシ, アヤ  
Romanization Yamanashi, Aya  
Affiliation 慶應義塾大学文学部准教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name 慶應義塾大学  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク  
Romanization Keiō gijuku daigaku  
Date
Issued (from:yyyy) 2020  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 学事振興資金研究成果実績報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2018  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
本研究の目的は、長野県下伊那地方の小学校における戦後直後から1950年代半ばに至る「学校と家庭の連絡」がどのように模索されていたのかを歴史的に明らかにすることである。本年度は、PTA発足以前から、下伊那地方において自発的に発生した「学校と家庭の連絡」をめぐる活動の展開について、学校資料から明らかにするとともに、長野県全体の動向をPTA関係資料や信濃教育会雑誌、さらに地方新聞である信濃毎日新聞の記事を分析することによって検討した。
その結果、①戦後の保護者会及びPTA発足直後、「学校と家庭の連絡」は保護者・教員の新教育理解を深めることや教養の向上が戦後の「学校と家庭の連絡」の最重要課題と認識されていたこと、②教員争議問題の解決や戦後の食糧・物資事情の改善に伴い、PTAにおける「学校と家庭の連絡」の主要な活動は学校教育の物理的支援に傾注する一方、PTA活動の本質的課題とされた新教育理解や教養向上は後退し、この傾向は長野県全体に見られること、③戦後の新たな「学校と家庭の連絡」を模索する過程で、教員は「教権の独立」維持するため、保護者の学校教育への参加を外的なものに抑制しようとする傾向がみられたこと、の3点が明らかにされた。
本研究の成果を踏まえ、今後は①新制の学校制度が発足する過程で教員は「教権の独立」をどのように確立しようと考えていたのか、②学校教員は戦後の新たな「学校と家庭の連絡」の理想的なあり方をどのように捉えていたのか、③保護者は戦後の「学校と家庭の連絡」のあり方、そして子どもが受けている新教育をどのように受けとめていたのか、を明らかにする必要性が示された。
The purpose of this historical research is to analyze the "Co-operation between school and home" at primary schools in Shimoina District in Nagano Prefecture from 1945 to 1955. This year, parents' spontaneous actions for establishment of "Co-operation between school and home", started from just after the World War Ⅱ, were studied by analyzing school materials, PTA materials and Educational Magazines in Nagano Prefecture, and local newspapers.
As a result of this research, followings were found:
1. In the very first period of parents-teacher meeting, understanding of 'new education' was the main purpose of "Co-operation between school and home'.
2. In accordance with improvement of financial conditions, understanding of 'new education', which was the main purpose of 'co-operation between school and home' ,was replaced by financial support from parents to school.
3. In the process of establishment of 'Co-operation between school and home' under the new school system, it is pointed out that teachers tended to alienate parents' participation in school education in order to secure 'the independence of ecclesiasticism'.
It is suggested that how teachers understood the 'Co-operation between school and home' and how they tried to establish 'the independence of ecclesiasticism' under the new education system should be analyzed as further issues.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note

 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Oct 24, 2022 13:35:42  
Creation date
Oct 24, 2022 13:35:42  
Registerd by
mediacenter
 
History
Oct 24, 2022    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Internal Research Fund / Keio Gijuku Academic Development Funds Report / Academic year 2018
 
Related to
 

Ranking

most accessed items
1st 731部隊と細菌戦 ... (460) 1st
2nd 石垣島の「エコツ... (422)
3rd Bidet toilet use... (422)
4th 新自由主義に抗す... (373)
5th Genotype-phenoty... (343)

most downloaded items
1st アセトアニリドの... (697) 1st
2nd 中和滴定と酸塩基... (619)
3rd Genotype-phenoty... (607)
4th Potent mouse mon... (476)
5th 新参ファンと古参... (416)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース