慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
2018000005-20180055  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
2018000005-20180055.pdf
Type :application/pdf Download
Size :110.5 KB
Last updated :Oct 24, 2022
Downloads : 118

Total downloads since Oct 24, 2022 : 118
 
Release Date
 
Title
Title 語彙知識の総合的記述のための基礎研究 : メンタル・コーパスの観点から  
Kana ゴイ チシキ ノ ソウゴウテキ キジュツ ノ タメ ノ キソ ケンキュウ : メンタル・コーパス ノ カンテン カラ  
Romanization Goi chishiki no sōgōteki kijutsu no tame no kiso kenkyū : mentaru kōpasu no kanten kara  
Other Title
Title A study toward a comprehensive description of lexical knowledge : from a viewpoint of mental corpus  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 大堀, 壽夫  
Kana オオホリ, トシオ  
Romanization Ohori, Toshio  
Affiliation 慶應義塾大学環境情報学部教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name 慶應義塾大学  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク  
Romanization Keiō gijuku daigaku  
Date
Issued (from:yyyy) 2019  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 学事振興資金研究成果実績報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2018  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
まず学習用辞典のサーベイを行い、語彙情報の記述のためのフォーマットを比較検討した。多義語の記述においては理論的なバックボーンが乏しいこと、その一方で、学習者の便宜を考えると頻度順の配列の方が望ましい場合があることを確認した。学習用辞典の情報を語彙の階層構造と統合し、大学レベルでのESP学習のためのツールを開発する方策を検討した。学術論文を作成するときには、それに適した語彙を選ぶことが求められるが、日常的な表現しか使えない学生も多い。CEFT B-Cで指定されているような語彙項目について、階層的な構成を提示することで、基礎語彙から上級語彙への移行が達成されると思われる。理論的な面では、いくつかの語彙項目を選んで、それと結びついた文化フレームの詳細な分析を行うことを試みた。また、文脈との相互作用が主となる語彙項目について、辞書においてそれをどのように記述すべきかについての考察も行った。
First a survey of learner's dictionary was made, and their formats for organizing lexical information were compared. It was noted that most dictionaries lack a theoretical backbone in the description of polysemous words, and also that for learning purpose frequency-based arrangement of meanings are more practical in many cases. Method for integrating dictionary information and hierarchical lexical organization was explored with a view to developing a learning tool for ESP at the university level. It is necessary to use specific vocabulary when writing an academic article, but students tend to resort to basic-level words. By providing a thesaurus-like organization of lexical items such as those specified by CEFR B-C, a smooth transition from basic to learned vocabulary will be achieved. On the theoretical side, attempts have been made to give a detailed lexical analysis of some selected words and associated cultural frames. Also, ways to describe lexical items whose main functioning involves interaction with contextual information were considered.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note

 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Oct 24, 2022 13:35:36  
Creation date
Oct 24, 2022 13:35:36  
Registerd by
mediacenter
 
History
Oct 24, 2022    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Internal Research Fund / Keio Gijuku Academic Development Funds Report / Academic year 2018
 
Related to