慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
2018000005-20180025  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
2018000005-20180025.pdf
Type :application/pdf Download
Size :117.4 KB
Last updated :Oct 24, 2022
Downloads : 136

Total downloads since Oct 24, 2022 : 136
 
Release Date
 
Title
Title 幼小移行のための発達・行動コンサルテーションの効果  
Kana ヨウショウ イコウ ノ タメ ノ ハッタツ・コウドウ コンサルテーション ノ コウカ  
Romanization Yōshō ikō no tame no hattatsu kōdō konsarutēshon no kōka  
Other Title
Title The effect of developmental and behavioral consultation in educational transition from pre- to elementary school  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 山本, 淳一  
Kana ヤマモト, ジュンイチ  
Romanization Yamamoto, Junichi  
Affiliation 慶應義塾大学文学部教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name 慶應義塾大学  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク  
Romanization Keiō gijuku daigaku  
Date
Issued (from:yyyy) 2019  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 学事振興資金研究成果実績報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2018  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
発達障害児において、幼稚園・保育園から小学校への移行期に出現しやすい問題行動を予防し、安定した発達を促すためには、子どもそれぞれに、就学前段階から実施できる幼小連携による発達支援プログラムを構築し、その効果を実証することが喫緊の課題である。そのため、就学移行のための発達・学習支援プログラムを完成させ、コンピュータ支援プログラムとして実装し、適用することが有効な方法である。
方法:①標準検査評価:発達検査、適応検査、言語検査、小学生全般的スキル評価、などを実施し、子どもの現在の発達・学習プロファイルを把握した。②発達・学習支援プログラムの統合:発達・学習支援プログラムを、iPadに実装した。内容は、(a)読みスキル支援、(b)社会スキル支援、(c)学校生活支援、(d)運動支援。評価データをすぐに支援に活用するための決定プロセスを含んだ、分岐型プログラムを完成させた。③発達支援の実施:構築した発達・学習支援を、3か月間にわたって週1回実施した。同時に保護者へのコンサルテーションを実施し、週3日間程度、家庭でも課題を実施してもらった。保護者にそれらのプログラムの活用方法を指導し、同時に家庭での支援についてのコンサルテーションを行った。④発達支援の効果評価:研究室では、子どもの実際の行動についてビデオ解析を用いて評価、分析した。
結果と考察:読み、社会スキル、学校生活スキル、運動の流暢性の獲得が促進された。保護者のポシティブな発言が増えた。幼保から小学校にスムースに移行するための条件が明らかになった。
For preschool children with developmental disabilities, developmental and behavioral intervention is necessary for the adaptation in elementary school. In this research, we developed the computer-based intervention program for children and parents and evaluated the effects. First, we assessed developmental profiles using standardized tests. Next, the intervention programs were applied in lab setting by psychologists and in home-based setting by parent using iPad. The target behaviors were reading skills, social skills and school life skills and motor skills. In weekly sessions, psychologist directly taught each skill and implemented the consultation in which psychologist and parent discussed about the learning of each target behavior and developmental support in everyday life setting. Dependent variables were the change of the target behavior and parent verbal behavior. The results showed that accuracy and fluency of each target behavior increased. Positive verbal behavior of parents also increased. This suggests that direct teaching and the consultation were effective for the educational transition in pre- to elementary school.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note

 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Oct 24, 2022 13:35:32  
Creation date
Oct 24, 2022 13:35:32  
Registerd by
mediacenter
 
History
Oct 24, 2022    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Internal Research Fund / Keio Gijuku Academic Development Funds Report / Academic year 2018
 
Related to